Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Gmo

Haj3n
Medlem

Registrerad: 2008-01-23

Gmo

Hur kopplar jag biologisk mångfald till genmodifiering av livsmedel ?!

Behöver lite tips.

Our lives are like a candle in the wind.

emie
Medlem

Registrerad: 2009-11-29

Re: Gmo

Biologiska mångfalden riskerar att minska när genmodifierade arter tar över ett ekosystem eftersom dom har fördelaktiga egenskaper. Om dom slår ut en art minskar ekosystemets stabilitet och biologiska mångfalden riskerar att minska ännu mer. En ond cirkel...

missern
Medlem

Registrerad: 2009-11-30

GMO var väl förkortningen för genetic modified organisms ?
bara så jag har full koll alltså..

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

Ett praktiskt exempel:

Man genmanipulerar ju t.ex livsmedel för att bli resistenta mot vissa pesticider (bekämpningsmedel). Detta gör att man kan spruta ut mer/starkare pesticider på åkrarna för att döda skadeinsekter, utan att växterna man odlar dör av besprutningen.
Många insekter påverkas av detta. T.ex har man sett en stark nedgång av bin, som ju pollinerar blommor. Så besprutningen av åkrarna får en stor påverkan, inte bara på de insekter som söker sig till åkrarna, utan också för växter som växer i områdena runt åkrarna, då dessa inte blir pollinerade av bina och får svårt att föröka sig. Just nedgången av bin pga bekämpningsmedel anses vara ett stort problem, som kan komma at få mkt allvarliga konsekvenser inom en inte alltför avlägsen framtid.

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

bestifezt
Medlem

Registrerad: 2009-11-22

Nu är detta lite off topic men en bra film om bland annat GMO och matindustrin i dagens samhäller är Food Inc. Ett tips bara big_smile.

För övrigt gör Ina ett bra exempel.

Hypernovan
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Istället för att starta ny tråd så kör jag på här!
Vad är då nackdelarna med GMO? vad är det som är negativt inom GMO?

Det finns ting som är oändliga:
Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-24

min gissning är att den största risken är oförutserbara effekter på längre sikt.

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

Hypernovan
Medlem

Registrerad: 2011-11-05

Strappa skrev:

min gissning är att den största risken är oförutserbara effekter på längre sikt.

som exempel smile? vilka bieffekter ?

Det finns ting som är oändliga:
Universum och männsklig dumhet, och när det gäller universum så är jag ändå inte helt säker

Gebba
Medlem

Registrerad: 2007-09-22

En tydlig nackdel med GMO presenteras ju redan i början av tråden. Sedan tror jag att GMO-grödor bara odlas för egen vinning.

Strappa
Medlem

Registrerad: 2009-07-24

Hypernovan skrev:

Strappa skrev:

som exempel smile? vilka bieffekter ?

om man visste det så skulle de inte vara oförutserbara!!

det jag menade är att det kan ske kedjeeffekter i näringskedjor som kan leda till i stort sett vilka kriser som helst.

det dåliga är alltså att det är hyfsat stor risk att det får bieffekter som vi inte ens kan föreställa oss idag.

för att vara säker på att inte ställa till problem som inte går att reparera så bör man nog vara väldigt noggrann och försiktig när man går över till GMO-grödor.

Senast redigerat av Strappa (2012-02-06 07:30)

Det är ingen mening att PM:a mig om hjälp på uppgifter. Jag svarar bara i forumet ändå.

För övrigt anser jag att...........

Sidfot