Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

böjning av spanska verb!

osmarttjej94
Medlem

Registrerad: 2008-11-27

böjning av spanska verb!

hur böjer man "hay" dvs det finns, till dåtid? big_smile

ina
Medlem

Registrerad: 2009-04-06

Re: böjning av spanska verb!

http://users.ipfw.edu/jehle/COURSES/verbs/HABER.HTM

Här hittar du hur "det finns" kan böjas... beror väl lite på i vilken mening du använder det, men jag skulle nog använda había...

Senast redigerat av ina (2009-10-08 13:28)

One who asks a question is a fool for five minutes; one who does not ask a question remains a fool forever.

Tinka
Medlem

Registrerad: 2009-05-20

Jag passar på och fråga vad skillnaden är mellan había och hubo. Jag har för mig att preteritumformen är utdött i spanska, eller rättare sagt, har blivit föråldrad och används inte längre i det dagliga språket. Men det vore ändå intressant att få lära sig skillnaden.

Pistolero
Medlem

Registrerad: 2008-12-09

Tinka skrev:

Jag passar på och fråga vad skillnaden är mellan había och hubo. Jag har för mig att preteritumformen är utdött i spanska, eller rättare sagt, har blivit föråldrad och används inte längre i det dagliga språket. Men det vore ändå intressant att få lära sig skillnaden.

Utdött?! Nej då, den är fortfarande i användning i det daliga språket. Jag tror du blandar ihop det med pluskvamperfekt. I dagligt tal använder man endast imperfektiv pluskvamperfekt (había hablad) men dock i litterärt språk kan man än i dag återfinna användningen av perfektiv pluskvamperfekt (hubo hablado). Dock är det så pass ovanligt att det i dag har tappat sin funktion och många av dagens spansktalande har svårt att förstå dennes riktiga innebörd.

Vad är skillnaden mellan dem två? Jo, imperfektiv pluskvamperfekt uttrycker en händelse som har inträffat i det förflutna innan en annan händelse inträffade i förfluten tid. Tidsramen mellan de två punkterna är obegränsad – det kan vara allt från år, månader, dagar till timmar, minuter eller sekunder.

Exempel:
Había hablado con ella antes de que se fuera a  España.
Jag hade pratat med henne innan hon gav sig iväg till Spanien.

Perfektiv pluskvamperfekt uttrycker precis samma sak som den imperfektiva formen gör, dock är tidsramen mellan de två punkterna väldigt in på varandra.

Exempel:
Hube hablado con ella antes de que se fuera a España.
Jag hade pratat med henne precis innan hon gav sig iväg till Spanien.

I det dagliga språket skulle man uttrycka ovanstående exempel med imperfekt pluskvamperfekt, så som i det första exemplet. Om man verkligen vill betona den korta tiden mellan de två tidspunkterna, då kan man uttrycka det genom att använda sig av tidsutryck.

Exempel:
Había hablado con ella hace poco antes de que se fuera a España.
Jag hade pratat med henne en kort tid innan hon gav sig iväg till Spanien.

Vad gäller skillnaden mellan había och hubo som opersonligt uttryck, så är den helt levande i talspråket. Había används för att uttrycka ett existerande tillstånd i en viss tidpunkt medan hubo uttrycker en specifik händelse i en viss tidpunkt.

Exempel:
Había dos personas en la calle hablando entre sí.
Det fanns två personer ute på gatan som pratade med varandra.

La semana pasada no hubo más de dos personas detenidas por distribuir éxtasis.
Det blev bara två personer som åkte fast förra veckan för XTC-distribuering.

Kortfattat:
había = det fanns
hubo = ungefär ”det blev”

Senast redigerat av Pistolero (2009-10-09 17:03)

samuraya
Medlem

Registrerad: 2010-05-15

ska vi se en film?

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

osmarttjej94 - om du vill ha hjälp snabbare rekommenderar jag Verbix, som ger alla böjningsformer på bara några sekunder. Mycket effektivare än att invänta någon pluggakutare tongue
Funkar på andra språk än spanska också, vilket är extra bra.

Senast redigerat av oggih (2010-05-15 10:24)

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Sidfot