Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Differentialekvationer

itchy
Medlem

Registrerad: 2016-05-15

[MA 4/D] Differentialekvationer

Visa att y=sinkt+coskt, där k ≠ 0 är en konstant, är en lösning till differentialekvationen y′′=–k^2y.

Derivatan till funktionen får jag till y'=tcoskt-tsinkt och andraderivatan till y''=t^2sinkt+tcoskt
Vet inte hur jag ska fortsätta då jag inte vet vad k är

Senast redigerat av itchy (2017-02-01 10:32)

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Re: [MA 4/D] Differentialekvationer

Säg att du har LaTeX ekvation. Deriverar du den får du LaTeX ekvation. Om man följer dig så borde man få LaTeX ekvation, vilket inte är fallet.

itchy
Medlem

Woozah skrev:

Säg att du har LaTeX ekvation. Deriverar du den får du LaTeX ekvation. Om man följer dig så borde man få LaTeX ekvation, vilket inte är fallet.

okej, fixade till det nu. men hur kan jag fortsätta uppgiften?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du behöver inte veta vad k är för att kunna fortsätta - det räcker att veta att k är en konstant.

Du vet vad funktionen är, sätt in den i HL och se om du kan få fram VL.

Det är också bättre att stryka över det som blev fel och lägga till det riktiga än att bara ändra i tidigare inlägg, för dpå blir det så svårt att föratå om någon kommer in i tråden senare.

EDIT: Det är svårt (omöjligt tror jag, rätta mig gärna) att stryka över sina felaktiga LATEX-formler, men det problemet hade du ju inte.

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-02-01 11:07)

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Smaragdalena skrev:

Du behöver inte veta vad k är för att kunna fortsätta - det räcker att veta att k är en konstant.

Du vet vad funktionen är, sätt in den i HL och se om du kan få fram VL.

Det är också bättre att stryka över det som blev fel och lägga till det riktiga än att bara ändra i tidigare inlägg, för dpå blir det så svårt att föratå om någon kommer in i tråden senare.

EDIT: Det är svårt (omöjligt tror jag, rätta mig gärna) att stryka över sina felaktiga LATEX-formler, men det problemet hade du ju inte.

Jag brukar sätta mina felaktiga tex-formler i en spoiler, Typ så här:

EDIT - här tänkte jag lite fel:

Spoiler (Klicka för att visa):

LaTeX ekvation

Nothing else mathers

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

itchy skrev:

Woozah skrev:

Om du förstått det så kan du helt enkelt låtsas att istället för 2 så står det k. Utför nu nästa derivering. smile

itchy
Medlem

Woozah skrev:

itchy skrev:

Woozah skrev:

Om du förstått det så kan du helt enkelt låtsas att istället för 2 så står det k. Utför nu nästa derivering. :)

Jag fick istället f'(x)= K*cos(Kt)-K*sin(Kt) och f''(x)=K^2*sin(Kt)+K*cos(Kt), förstår inte hur jag ska få det till =-K^2*y

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du har glömt inre derivatan i K*sin(Kt) när du deriverar andra gången.

Sidfot