Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Är Viktor Rydberg i Openplan ett bra gymnasium?
- Imran2000
- Medlem
- Registrerad: 2016-02-07
Är Viktor Rydberg i Openplan ett bra gymnasium?
Hej!
Viktor Rydberg är ett av de gymnasium i Stockholm med högst status. De har en intagningspoäng på 327,5 på deras natur-natur linje vilket är väldigt högt. Jag vet att jag förmodligen kommer att komma in på skolan om jag söker så därför undrar jag om det är en så bra skola som intagningspoängen får den att verka.
Är det mycket konkurrens mellan eleverna på grund av den höga intagningspoängen?
Hur funkar blockschemat?
Är lärarna och maten bra där vilket är de viktigaste kvaliteter en bra skola bör ha?
Är det en skola full med snobbar där någon från "orten" som ändå är studiemotiverad inte skulle passa in?
- Faabz
- Medlem
- Registrerad: 2013-07-12
Re: Är Viktor Rydberg i Openplan ett bra gymnasium?
Hej, här är vad folk som har gått/går på skolan tycker. http://www.gymnasium.se/CustomerReviewL … uteId=1650
Du kan också kolla recensioner på andra gymnasium där.
Jag har inga drömmar, endast mål.
- Woozah
- Medlem
- Registrerad: 2012-12-09
Imran2000 skrev:
Hej!
Viktor Rydberg är ett av de gymnasium i Stockholm med högst status. De har en intagningspoäng på 327,5 på deras natur-natur linje vilket är väldigt högt. Jag vet att jag förmodligen kommer att komma in på skolan om jag söker så därför undrar jag om det är en så bra skola som intagningspoängen får den att verka.
Är det mycket konkurrens mellan eleverna på grund av den höga intagningspoängen?
Hur funkar blockschemat?
Är lärarna och maten bra där vilket är de viktigaste kvaliteter en bra skola bör ha?
Är det en skola full med snobbar där någon från "orten" som ändå är studiemotiverad inte skulle passa in?
Jag säger så här:
Välj det gymnasie som ligger närmast dig och läs där. Gymnasiet är en så obetydlig grej att det inte finns någon poäng att sitta och pendla till det. Lägg energin på din högskola istället.
- Imran2000
- Medlem
Woozah skrev:
Imran2000 skrev:
Hej!
Hur funkar blockschemat?
Är det en skola full med snobbar där någon från "orten" som ändå är studiemotiverad inte skulle passa in?Jag säger så här:
Välj det gymnasie som ligger närmast dig och läs där. Gymnasiet är en så obetydlig grej att det inte finns någon poäng att sitta och pendla till det. Lägg energin på din högskola istället.
Jag har sen sexan haft en halvtimmes resa till skolan och har inte tyckt att det varit något problem men jag förstår vad du menar för ibland kan det kännas ganska tråkigt att sitta på tåget i 45 minuter men man kanske vänjer sig vid det efter tag och eftersom att skolan håller så mycket bättre kvalitet än skolorna nära mig så tror att det är värt det men man vet aldrig.
- Imran2000
- Medlem
Stesslivet PMG
- Faris
- Medlem
- Registrerad: 2013-02-05
Woozah skrev:
Imran2000 skrev:
Hej!
Hur funkar blockschemat?
Är det en skola full med snobbar där någon från "orten" som ändå är studiemotiverad inte skulle passa in?Jag säger så här:
För att man ska kunna komma in i ett dugligt universitet, direkt från gymnasiet, så måste man ställa krav på gymnasiet. Det är trots allt betygen som du söker med sedan efter 3an, bortsett från högskoleprovet. Att ett gymnasium är nära kan vara bra, dock tycker jag att det är viktigt med kontaktnät, så att plugga på en skola en bit bort ger ju delvis möjligheten att lära känna andra människor utanför din krets men också att se vad de vill. Under gymnasiet är det lätt att gå från pilotdrömmen till ekonomdrömmen.
Edit: Ändrade en preposition från början, från i till på.
Senast redigerat av Faris (2016-02-18 12:29)
"Folk lyckas förväxla nyheter med vad de läser i tidningarna." A. J. Liebling (1904-1963)
Diskuterar gärna juridik/filosofi/nationalekonomi Mål: Jur.kand
- Imran2000
- Medlem
Faris skrev:
Woozah skrev:
Imran2000 skrev:
Hej!
Hur funkar blockschemat?
Välj det gymnasie som ligger närmast dig och läs där. Gymnasiet är en så obetydlig grej att det inte finns någon poäng att sitta och pendla till det. Lägg energin på din högskola istället.För att man ska kunna komma in i ett dugligt universitet, direkt från gymnasiet, så måste man ställa krav på gymnasiet. Det är trots allt betygen som du söker med sedan efter 3an, bortsett från högskoleprovet. Att ett gymnasium är nära kan vara bra, dock tycker jag att det är viktigt med kontaktnät, så att plugga på en skola en bit bort ger ju delvis möjligheten att lära känna andra människor utanför din krets men också att se vad de vill. Under gymnasiet är det lätt att gå från pilotdrömmen till ekonomdrömmen.
Edit: Ändrade en preposition från början, från i till på.
Precis! Och det därför jag har så mycket ångest över om jag ska välja Viktor Rydberg för jag fick ett jättebra första intryck när jag gick på deras öppet hus men jag vet inte om det kommer vara lika bra när jag väl börjar där på grund av alla rykten som hävdat att det ska vara svårare att få bra betyg och att eleverna där är dryga och snobbiga.
- Imran2000
- Medlem
Bumpar upp tråden nu för jag behöver verkligen hjälpen
- cluelessgirl
- Medlem
- Registrerad: 2016-08-19
Många innerstadsskolor har elever som är snobbiga men låt inte det påverka ditt val av skola. Generellt sätt så har VRG Odenplan de elever som går ut mest med 22,5 kan inte uttala mig om undervisningen där men den är förmodligen bra med tanke på hur många elever som går med bra betyg (eller möjligtvis betygsinflation men detta har avstannat med A-F systemet). I och med att betygssystemet är numera A-F så kommer det vara tufft att få ett A oavsett var du kommer att studera, men det hjälper hjälper nog att välja en skola där lärarna redan förväntar sig att eleverna ska prestera bra (eftersom det krävs en högre antagningspoäng att bli antagen till en viss skola).
- no_ip
- Medlem
- Registrerad: 2016-09-08
Jag tycker att du ska följa magkänslan. Föreställ dig själv att gå ut 3:an med betyg från den skolan. Har hört de är stadsnissar enbart som tar sig till gymnasiet.
Jag ansökte till Thorén Innovation School sedan 3 år tillbaks. Hit kom jag med 265p och efter att jag var inne fick jag veta att minsta intagningspoängen var 190 eller något. Skolan är bra.
Antagningpoäng säger ingenting om gymnasiet. En kan vara mobbad i grundskolan men finner säkerhet i gymnasiet. Höjer sig från 11p som snitt til 18p som snitt. Gymnasiet är som lumpen: Erfarenhet du aldrig förut fått.
I gymnasiet är du så pass mycket närmare lärarna pga att du är vuxen i 3:an. Du kommer kunna ta kritik på ett vuxet sätt och satsa annorlunda än i grundskolan. Det är inte rasterna som avgör. Motivationen till plugget finner ni från gymnasiet om ni har valt det rätta för er.
Tänk detta:
1. Vill du vara bästa elev i ett dåligt gymnasium eller sämsta elev i ett bra gymnasium?
2. Vill du ha kompisar som drar ned dina betyg och som du har för livet, eller kompisar som hjälper i skolarbeten men som du glömmer efter studenten?
Det kallas för prioriteringar. Satsa på mitt emellan på de översta frågorna. Följ magen. Själv har jag pendlat (pendlar fortfarande) 50 minuter på en resa till skolan och en resa tillbaks. Total tid är runt 2h30m resetid för mig.
Vill tillägga att gymnasium ger en ny världsbild. Världen öppnas och du är nu inte längre ett barn. Leksaker, datorer, gossedjur eller kompisar att hänga runt med ute och festa. Nej. Det är formler, matematiska bevis, samhällskonstruktion och politik som ni engagerar er åt i gymnasiet. Raster är enbart tid att låta hjärnan vila.
Jag hoppas verkligen du hittar det rätta för dig. Det gjorde jag.
PS. Skolor fixerar scheman åt ettorna och tvåorna. Om du känner att du har bästa schemat bör du tänka på att det kommer säkerligen ändras i 3:an. Ett bra gymnasium är inte enbart plugg.