Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Glasskulor-kombinatorik

serla1997
Medlem

Registrerad: 2016-11-23

Glasskulor-kombinatorik

Anders besöker glassaffär där utav 10 smaker bestämmer han sig för att välja 3. Hur många olika kombinationer kan han välja från? Hur ändras valen om några kulor har samma smak, kan fler kulor väljas eller om fler smaker blir tillgängliga?

Jag får max antal olika kombinationer till 10*9*8=720. Men jag är inte säker om jag tänkt helt rätt.

Om kulorna i kombination har samma smak har betydelse(inte ska ha samma smak) så beräknar jag den allmäna formeln till 10!/(10-3)! vilket blir 120. Jag känner som jag är ute och cyklar. Har inte fått tankegången helt klar.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: Glasskulor-kombinatorik

Vanilj+choklad+jordgubb ska nog räknas som samma kombination som jordgubb+vanilj+choklad.
Om kulor får ha samma smak måste du räkna alla av typen vanilj+vanilj+choklad också och alla av typen vanilj+vanilj+vanilj.

serla1997
Medlem

Registrerad: 2016-11-23

Re: Glasskulor-kombinatorik

tack! tror det löste sig.

Senast redigerat av serla1997 (2017-01-31 15:25)

Sidfot