Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9]Inga laddningar får bli över

[ÅK 7-9]Inga laddningar får bli över

Salsa
Medlem

Registrerad: 2016-10-13

[ÅK 7-9]Inga laddningar får bli över

Tänk dig att magnesium får brinna i klorgas. Hur många valenselektroner har magnesium? Vad händer med de? Vilken Jon bildas?

Magnesium har två valens elektroner alltså mg2+ för att den ger bort två elektroner för att bilda ädelgastruktur, alltså få fullt yttersta elektronskal. För att inga laddningar får blir över måste jag väll ha lika på samma sida alltså om jag har mg som får laddningen mg+ måste jag väll oxå ha två klor som kan ta upp de olika laddningarna? Alltså får jag två klor med 7 valenselektroer var och mg två elektroner fångas väll upp av dem?

Den jonen som bildas är väll
Mgcl2?

En extra fråga spelar det någon roll i det här sambandet om det står klorid  istället för klor?
Min fråga har jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Tack i förhand.

Senast redigerat av Salsa (2017-01-30 13:28)

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [ÅK 7-9]Inga laddningar får bli över

Jag tror att du lyckades resonera dig fram på ett acceptabelt sätt. Det är mycket riktigt MgCl2 som bildas, men det är en jonförening och inte en jon. Däremot består jonföreningen MgCl2 av jonerna Mg2+ och Cl-.

Ja, det är skillnad på klor och klorid. Klor används ibland något slarvigt för klorgas, (Cl2), men mer allmänt betecknar det grundämnet med den kemiska beteckningen Cl. En kloridjon är en kloratom som har fått en extra laddning och bildat en jon. Föreningen MgCl2 heter alltså magnesiumklorid (eller magnesiumdiklorid om man vill vara övertydlig) och inte "magnesiumklor".

Senast redigerat av Teraeagle (2017-01-30 14:27)

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9]Inga laddningar får bli över

Sidfot