Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] Differentialekvationer
- Idil M
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-08
[HSM] Differentialekvationer
Är det någon som kan hjälpa mig med att lösa följande differentialekvation
y´+2x = 1
jag har problem med att ta första steget med att lösa uppgiften.
ska man ta y ensamt i vänsterledet och få y¨=1-2x?
- Emmynoether
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-14
Re: [HSM] Differentialekvationer
Separera variabler
Integrera nu bara
Släng nu bara ihop konstanterna och kalla dem för en ny konstant C och erhåll
Så ser en ordentlig lösningsgång ut för mig
"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski
- Idil M
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-08
ursäkta, jag såg nu att jag skrivit fel i den ursprungliga frågan, det ska vara y´+2y = 1 inte 2x som jag skrev.
- Emmynoether
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-14
Okej, vad har du själv för tankar? Hur brukar man lösa dessa typer av diffekvationer?
"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski
- daykneeyell
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-25
Idil M skrev:
ursäkta, jag såg nu att jag skrivit fel i den ursprungliga frågan, det ska vara y´+2y = 1 inte 2x som jag skrev.
Integrerande faktor