Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Eng 7 - tolkning av betygsmatrisen

Naturaren98
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-11-05
Inlägg: 65

Eng 7 - tolkning av betygsmatrisen

Hej hur ska jag tolka följande betygskriterier? När de skriver "i olika" menar de då att man måste uppfylla kriterien minst 2 gånger för att den ska uppfyllas?


I muntlig och skriftlig interaktion i olika, även formella och komplexa, sammanhang kan eleven uttrycka sig tydligt, ledigt och med flyt samt med anpassning till syfte, mottagare och situation. Dessutom kan eleven välja och använda fungerande strategier som löser problem i och förbättrar interaktionen.

 
Eelluuxx
Medlem

Offline

Registrerad: 2015-03-01
Inlägg: 1125

Re: Eng 7 - tolkning av betygsmatrisen

Ja, olika kommer att innebära minst två tillfällen, troligen flera. Dock med betoning på olika; om du skriver två debatterande texter har du förvisso visat att du kan uttrycka dig två gånger, men i samma typ av kommunikation. Om du däremot kanske håller ett tal (lite mer informellt, eftersom talspråk tenderar till att vara mindre formellt), och skriver en mer formell uppsats, då kanske man kan säga att du visat att du uppfyller kraven.

Min (fria) tolkning av kunskapskraven, med lite humor men bakomliggande allvar:

I muntlig och skriftlig interaktion
I talad och skriven engelska
i olika,
av flera olika sorter
även formella och komplexa sammanhang
även i mer högtravande, allvarliga och komplicerade situationer
kan eleven uttrycka sig
är det språk och de meningar som eleven använder
tydligt
passar orden och uttrycken som eleven använder väl in, är väl valda, samt används korrekt,
ledigt
språket är avslappnat,
och med flyt
eleven stakar sig inte igenom varje ord i vid tal, och elevens skrivna meningar har korrekt grammatik och går därmed att läsa lätt
samt med anpassning till syfte
eleven tar hänsyn till vad målet är, och står därför exempelvis inte och debatterar när det gäller att informera
mottagare
eleven använder inte slanguttryck när hen talar inför fullsatt riksdag eller med presidenter
och situation.
eleven förstår ungefär vilken typ av presentation som fungerar i vilket sammanhang.
Dessutom kan eleven välja och använda fungerande strategier
Eleven kan även sålla bland och använda smarta knep och tricks
som löser problem i och förbättrar interaktionen.
för att komma runt svårigheter vid språkanvändning, samt hjälpa en eventuell konversationspartner som fastnat.

Notera att jag inte jobbar som lärare, så om någon annan har en annan tolkning vore det intressant att höra!

 
Naturaren98
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-11-05
Inlägg: 65

Re: Eng 7 - tolkning av betygsmatrisen

Eelluuxx skrev:

Ja, olika kommer att innebära minst två tillfällen, troligen flera. Dock med betoning på olika; om du skriver två debatterande texter har du förvisso visat att du kan uttrycka dig två gånger, men i samma typ av kommunikation. Om du däremot kanske håller ett tal (lite mer informellt, eftersom talspråk tenderar till att vara mindre formellt), och skriver en mer formell uppsats, då kanske man kan säga att du visat att du uppfyller kraven.

Min (fria) tolkning av kunskapskraven, med lite humor men bakomliggande allvar:

I muntlig och skriftlig interaktion
I talad och skriven engelska
i olika,
av flera olika sorter
även formella och komplexa sammanhang
även i mer högtravande, allvarliga och komplicerade situationer
kan eleven uttrycka sig
är det språk och de meningar som eleven använder
tydligt
passar orden och uttrycken som eleven använder väl in, är väl valda, samt används korrekt,
ledigt
språket är avslappnat,
och med flyt
eleven stakar sig inte igenom varje ord i vid tal, och elevens skrivna meningar har korrekt grammatik och går därmed att läsa lätt
samt med anpassning till syfte
eleven tar hänsyn till vad målet är, och står därför exempelvis inte och debatterar när det gäller att informera
mottagare
eleven använder inte slanguttryck när hen talar inför fullsatt riksdag eller med presidenter
och situation.
eleven förstår ungefär vilken typ av presentation som fungerar i vilket sammanhang.
Dessutom kan eleven välja och använda fungerande strategier
Eleven kan även sålla bland och använda smarta knep och tricks
som löser problem i och förbättrar interaktionen.
för att komma runt svårigheter vid språkanvändning, samt hjälpa en eventuell konversationspartner som fastnat.

Notera att jag inte jobbar som lärare, så om någon annan har en annan tolkning vore det intressant att höra!

Tack!

 


Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Powered by Mattecentrum
 |  Denna sida använder cookies |  Kontakta oss |  Feedback |