Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 9] Algebra och ekvationer - Areor

tobbew
Medlem

Registrerad: 2017-01-22

[ÅK 9] Algebra och ekvationer - Areor

Någon som kan tänkas ha en aning. Vid svar önskar jag gärna en redovisning! smile

Följande uppgift svaras i meter (m)

4201
Omkretsen av rektangel A och rektangel B är lika stor. Beräkna arean av
a) rektangel A
b) rektangel B

Bild: Två rektanglar. Rektangel A har kortsidan x meter och långsidan två x minus ett meter. Rektangel B har kortsidan fyra x minus tio meter och långsidan fem meter.

Alltså:

A:
Bas: 2x - 1
Höjd: x

B:
Bas: 5
Höjd: 4x - 10

Facit:
a) 28 m2
b) 30 m2

Senast redigerat av tobbew (2017-01-24 20:18)

SolidusBoss
Medlem

Registrerad: 2016-01-14

Re: [ÅK 9] Algebra och ekvationer - Areor

Du vet att rektanglarnas omkrets är lika stor.

Alltså, omkretsen på rektangel A = omkretsen på rektangel B.

Lös sedan ut x och sätt in värdena. Räkna sedan ut arean.

"In his eyes the greatest symbiotic parasite the worlds ever known isn't microbial - it's linguistic. Words are what keep civilization, our world - alive. Free the world, Not by taking mens lives. But by taking their tongues."

tobbew
Medlem

Så det som menas med att omkretsen är lika stor av A som av B är att man får ta B:s bas och beblanda den med A:s höjd? Blir lite confused.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Hur stor är omkretsen för rektangel A? Du får ett uttryck som består av x och siffror.
Hur stor är omkretsen för rektangel B? Du får ett annat uttryck som också består av x och siffror.
Dessa båda uttyck är lika, d v s omkrets A = omkrets B. Om du sätter in uttrycken för de båda omkretsarna i det uttrycket, får du fram en ekvation där det finns ett antal x och siffror på vardera sidan. Lös ekvationen, så får du reda på x.

tobbew
Medlem

Alltså 4x - 2 + 2x = 10 + 8x - 20

Efter det förenklar jag och därefter gör jag ekvationen?

SolidusBoss
Medlem

Registrerad: 2016-01-14

Har du skrivit uttryck för varje sida hos varje rektangel? Rekomenderar att du gör det, blir enklare senare. Rita gärna en bild för att hjärnan ska ha det lättare. Nu ska du ta reda på vad x är och sätta in värdet för uttrycken på sidorna för att få veta alla mått.

"In his eyes the greatest symbiotic parasite the worlds ever known isn't microbial - it's linguistic. Words are what keep civilization, our world - alive. Free the world, Not by taking mens lives. But by taking their tongues."

tobbew
Medlem

SolidusBoss skrev:

Har du skrivit uttryck för varje sida hos varje rektangel? Rekomenderar att du gör det, blir enklare senare. Rita gärna en bild för att hjärnan ska ha det lättare. Nu ska du ta reda på vad x är och sätta in värdet för uttrycken på sidorna för att få veta alla mått.

Ja, det har jag. Förstår dock ej vad som ska göras efteråt och om det verkligen kommer att bli rätt svar? Jag menar, 4x - 2+ 2x blir ju 6x - 2. Av det kan det väl inte bli annat än -2/6 och det blir ju inte något jätte-jättehögt värde precis. Facit visar ju på höga värden. Måste nog ha missförstått hela uppgiften?

Smaragdalena
Medlem

Vad är uttrycket för omkretsen hos rektangel A? Vad är uttrycket för omkretsen hos rektangel B?

Vad är det du menar blir -2/6? En sträcka kan aldrig vara negativ.

Är det här det som motsvarar omkrets A = omkrets B?

4x - 2 + 2x = 10 + 8x - 20

I så fall har du en ekvation du kan lösa. Vilket värde får x?

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-24 21:52)

tobbew
Medlem

Smaragdalena skrev:

Vad är uttrycket för omkretsen hos rektangel A? Vad är uttrycket för omkretsen hos rektangel B?

A: 6x - 2
B: 8x - 20

(allt detta är förenklat, har adderat alla sidor med varandra och sorterat efter tal)

Smaragdalena
Medlem

Då har du ekvationen 6x-2=8x-20. Kan du lösa den? Fast den stämmer inte med vad som stod i uppgiften, och inte med vad du skrev tidigare (det stämde med uppgiften!)

tobbew
Medlem

tobbew skrev:

Någon som kan tänkas ha en aning. Vid svar önskar jag gärna en redovisning! smile

Följande uppgift svaras i meter (m)

4201
Omkretsen av rektangel A och rektangel B är lika stor. Beräkna arean av
a) rektangel A
b) rektangel B

Bild: Två rektanglar. Rektangel A har kortsidan x meter och långsidan två x minus ett meter. Rektangel B har kortsidan fyra x minus tio meter och långsidan fem meter.

Alltså:

A:

B:

Facit:
a) 28 m2
b) 30 m2

smaragdalena skrev:

Då har du ekvationen 6x-2=8x-20. Kan du lösa den? Fast den stämmer inte med vad som stod i uppgiften, och inte med vad du skrev tidigare (det stämde med uppgiften!)

Så det är alltså dessa som ska multipliceras med varandra eller är jag helt ute och cyklar. Förstår faktiskt inte varför jag hakat upp mig på en sådan uppgift. Har inte gjort det på många uppgifter.

A:

B:

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Rektangel A har sidorna x och 2x - 1.
Omkretsen är 2x + 2(2x-1) = 2x + 4x - 2 = 6x - 2

Rektangel B har sidorna 4x - 10 och 5.
Omkrets B är 2(4x - 10) + 2*5 = 8x - 20 + 10 = 8x - 10

Omkrets A = omkrets B ger nu ekvationen
6x - 2 = 8x - 10

Kan du lösa den ekvationen?

Senast redigerat av Yngve (2017-01-25 00:59)

Nothing else mathers

Sidfot