Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 1/A] Saltseparation
- SCN
- Medlem
- Registrerad: 2010-03-25
[KE 1/A] Saltseparation
Hej,
Ska planera en labb där natriumklorid ska separeras från kalciumkarbonat. Vi får veta hur mycket det går att lösa av respektive salt i 100g vatten vid 10 samt 100 grader. Vid bägge temperaturer löser sig kalciumkarbonat jättelite.
Nåväl, grundidén är att bägge salterna löses i vatten och sedan filtreras blandingen. Det jag undrar är ifall man kan använda rumstempererat vatten, trots att det inte står hur mycket salten löser sig i sådant varmt vatten. Kan man dra den slutsatsen att nästan inget kalciumkarbonat löser sig i rumstempererat vatten heller?
Eller är det inte naturvetenskapligt?
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [KE 1/A] Saltseparation
Det tar ganska lång tid innan vatten blir rumstempererat. Vattnet från kallvattenkranen brukar, om jag minns rätt, vara cirka 10 grader. Det verkar bekvämare.
- SCN
- Medlem
Okej, tack. Men spelar det någon roll hur lång tid för vattnet att bli rumstempererat? Ponera att kranvattnet är ca 15grader, även vid den temperaturen borde ingen kalciumkarbonat lösa sig. Är det följaktligen OK att använda sådant vatten, eller är det naturvetenskapligt inkorrekt att göra det antagande med tanke på att jag inte får veta något om saltlösligheten vid den temperaturen?
Tack Smaragdalena!
- SCN
- Medlem
By the way, det är väl opraktiskt att använda kokande vatten vid experimentet då det ökar riskerna? Jag tänker att det kan leda till stänkande salter, brännskador, samt att porerna i filterpappret utvidgas vilket kan förvanska resultaten...
- Smaragdalena
- Medlem
Jag skulle lösa upp saltblandningen i kallvatten, filtrera och sedan värma filtratet, så att man får fram natriumkloriden innan man hunnit bli gråhårig. Skriv några kloka rader i din labbrapport, så går det säkert bra!
- SCN
- Medlem
Tack! Hoppas inte jag blir för tjatig nu...
Men går det att använda rumstempererat vatten, trots att saltlösligheten vid den rumstemperatur saknas?
- SCN
- Medlem
Eller är det naturvetenskapligt inkorrekt?
- Smaragdalena
- Medlem
Om lösligheten för salterna är ungefär lika i både kallt och hett vatten, så är lösligheten nog liknande vid rumstemperatur också. Om lösligheten ändrar sig mycket vid olika temperaturer skulle det vara krångligare, men du kan kanske interpolera fram ett lämpligt värde. Skriv några rader med dina funderingar om temperaturen i labbredogörelsen, så går det säkert bra. Jag skulle uppskatta ett så tydligt tecken på att någon verkligen har funderat!
- SCN
- Medlem
I och med att 0,001g kalciumkarbonat löser sig vid 10grader, och 0,0001g löser sig vid 100grader antar jag alltså att lösligheten är ungefär lika liten vid rumstemperatur.
Tack Smaragdalena, du är alltid till stor hjälp.
- behöver hjälp
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-24
Vad händer med natriumkloriden respektive kalciumkloriden när man löser den i vatten och sedan filtrerar den?
- Smaragdalena
- Medlem
Varför upplivar du en gammal zombietråd, när du redan har fått svar i din nya?