Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] Derivatan av integral
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
Re: [HSM] Derivatan av integral
- Emmynoether
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-14
Om du derivarar
så får du 
vad är då ditt
i det här fallet?
Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-21 07:17)
"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski
- Idil M
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-08
f(g) = arcsin men f(g(x)) vet jag inte hur man ska få fram
- Emmynoether
- Medlem
Det är inte så svårt som du tror, om
och
så blir ju
men
för
och således får du att
för 
Detta tillsammans med den inre derivatan som du redan beräknat ger ditt uttryck för derivatan av integralen med avseende på x.
Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-21 11:14)
"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski
- Idil M
- Medlem
men varför är g(x) = sin^-1 ? g (x) är väl arcsin? jag följer inte riktigt med tyvärr.
- Emmynoether
- Medlem
Jag ber om ursäkt för notationen, arcsin(x) skrivs också som sin^-1(x), det är samma sak. Jag ändrade nu.
Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-21 11:14)
- Hermann Minkowski
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
sin^-1(x) och arcsin(x) är två namn på samma funktion. Funkionen arcsin(x) är ju inversen till funktionen sin(v), och invers skrivs ofta ^-1, så sin^-1(x) är inversen till sin(v) som är arc sin(x).
(Jag använde v för vinkeln och x för talet - värdena hör ju ihop med varandra, men de är inte samma sak.)
- albiki
- Medlem
- Emmynoether
- Medlem
Nej, nu glömmer du också den inre derivatan...
- Hermann Minkowski
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Inre derivatan kommer in genom formeln g'(x)*F'(g(x)).
- Idil M
- Medlem
jag förstår hur det blir x i täljaren och arcsin i nämnaren men när kommer rotenru1-x^2 framför arcsin? det måste vara något jag missar helt i uträkningen.
- albiki
- Medlem
Idil M skrev:
jag förstår hur det blir x i täljaren och arcsin i nämnaren men när kommer rotenru1-x^2 framför arcsin? det måste vara något jag missar helt i uträkningen.
Läs mina två inlägg en gång till och använd informationen där så kommer du (förhoppningsvis) att förstå varför den sökta derivatan blir enligt facit.
- albiki
- Medlem
Nej, det är du som glömmer att jag skrivit ett föregående inlägg där den inre derivatan är inkluderad. Inlägget du citerar bidrar med ytterligare en pusselbit som Idil M behöver för att komma fram till den sökta derivatan.
- Emmynoether
- Medlem
albiki skrev:
Nej, det är du som glömmer att jag skrivit ett föregående inlägg där den inre derivatan är inkluderad. Inlägget du citerar bidrar med ytterligare en pusselbit som Idil M behöver för att komma fram till den sökta derivatan.
Jaha okej, nu förstår jag vad du var ute efter.
Jag förstår inte riktigt vad Idil M tycker är så svårt nu faktiskt, vi har ju kommit fram till att
Ditt g'(x) har du redan beräknat,
. f(g(x)) har du fått flera gånger, nu senast av albiki här ovan,
. Eftersom vi redan har lösningen i olika bitar här så kan vi ju bara sammanfatta svaret som
Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-22 05:57)
- Hermann Minkowski