Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 1/A] nationella provet matematik 1a
- a15i16
- Medlem
- Registrerad: 2016-04-16
[MA 1/A] nationella provet matematik 1a
Hej
jag har snart tid för nationella provet i ma 1a efter att ha läst kursen på distans, otroligt nervös då jag får lite blackout när jag har tidspress osv. Vad bör ja tänka på inför nationella provet? Jag vet att det finns info på nätet att få och jag har redan tittat på ett gammalt prov. Men ni som har gjort provet i ma 1a , är det något speciellt jag bör öva mer på? Räcker det att kunna lite om allt , dvs grunderna,för att få ett E, eller krävs det mer än så?
Tack på förhand.
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
Re: [MA 1/A] nationella provet matematik 1a
Det räcker med grunderna för ett E. Det bästa tipset är att fortsätta träna på gamla prov, det är det allra bästa sättet att öva på om man har bakgrundskunskaperna. Det finns en viss mängd variationer provkonstruktörerna kan hitta på inom varje område (rent tekniskt sett kan de hitta på väldigt mycket, men det måste vara begripligt för eleverna vilket begränsar möjligheterna en hel del). Om du gör många gamla prov kommer du att upptäcka mönster i hur uppgifterna ser ut, vilket brukar kännas lugnande. Då blir det som att sätta sig med ett gäng uppgifter man gjort någon gång för länge sedan; man kommer inte ihåg allt, men det är inte samma känsla av "Helv***s j**la skit vad är det här för skräp?". Det brukar ligga ett stort fokus på verklighetsapplicering på proven.
Lycka till, hoppas det går bra!
- a15i16
- Medlem
- Registrerad: 2016-04-16
Eelluuxx skrev:
Det räcker med grunderna för ett E. Det bästa tipset är att fortsätta träna på gamla prov, det är det allra bästa sättet att öva på om man har bakgrundskunskaperna. Det finns en viss mängd variationer provkonstruktörerna kan hitta på inom varje område (rent tekniskt sett kan de hitta på väldigt mycket, men det måste vara begripligt för eleverna vilket begränsar möjligheterna en hel del). Om du gör många gamla prov kommer du att upptäcka mönster i hur uppgifterna ser ut, vilket brukar kännas lugnande. Då blir det som att sätta sig med ett gäng uppgifter man gjort någon gång för länge sedan; man kommer inte ihåg allt, men det är inte samma känsla av "Helv***s j**la skit vad är det här för skräp?". Det brukar ligga ett stort fokus på verklighetsapplicering på proven.
Lycka till, hoppas det går bra!
Tusen tack för ditt utförliga svar! Är det stor skillnad på Matte 1a och 1b? Känns som att vem som helst egentligen borde kunna ma1a någorlunda, därför sänker det självkänslan när man inte fattar! Just nu känns det jättejobbigt, har inte haft den tiden jag behövde plus att nervositeten gör att det låser sig, men ska verkligen försöka lära mig alla grunder nu så att man iaf kan få ett godkänt förhoppningsvis!! Det kanske går med nöd och näppe
Senast redigerat av a15i16 (2017-01-16 10:43)
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
a15i16 skrev:
Eelluuxx skrev:
Lycka till, hoppas det går bra!Tusen tack för ditt utförliga svar! Är det stor skillnad på Matte 1a och 1b? Känns som att vem som helst egentligen borde kunna ma1a någorlunda, därför sänker det självkänslan när man inte fattar! Just nu känns det jättejobbigt, har inte haft den tiden jag behövde plus att nervositeten gör att det låser sig, men ska verkligen försöka lära mig alla grunder nu så att man iaf kan få ett godkänt förhoppningsvis!! Det kanske går med nöd och näppe
Jag vet faktiskt inte hur stor skillnaden är, men det kommer nog att gå bra för dig! Sov ordentligt dagarna innan provet, och belöna dig själv med lite fika när du är klar.