Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Utmanande kluring

Spetznas
Medlem

Registrerad: 2016-04-20

Utmanande kluring

Detta är en uppgift jag gjort själv som jag ännu inte har kunnat lösa. Det är en geometrisk figur som jag har i uppgift att dela in i 5 identiska delar. Har nu testat olika varianter för att sedan famla vid mållinjen. Är det någon som har någon idé hur man kan lösa denna?

http://imgur.com/a/Mbwm3

Senast redigerat av Spetznas (2017-01-13 11:38)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: Utmanande kluring

Jag ser 21 cirklar. Vilken figur är det du ska dela? Vad menar du med att du har gjort uppgiften själv?

Spetznas
Medlem

Ja, precis, jag har gjort den själv som en utmaning för mig själv och har därför inte tillgång till något facit. Det är 21 cirklar ja, och figuren i sig ska delas in i 5 identiska delar eller bitar. Det var mycket svårare än vad jag trodde. smile

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

det var inget, jag delade in i lika stora, inte identiska

Senast redigerat av motorväg (2017-01-14 01:06)

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

Spetznas
Medlem

Att dela in den i fem lika stora bitar är ju inget problem men det som gör denna kluring särdeles svår är just det villkoret att det ska vara identiska bitar. Nu må jag ha tagit mig vatten över huvudet och utformat något synnerligen svårt, kanske är det mycket enklarare än vad jag tror. Det kanske är så att så som figuren inte tillåter en sådan indelning. Just nu känner jag mig fast och vore därför kul att se om nån här kan få nåt grepp om det här.

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

Spetznas skrev:

Detta är en uppgift jag gjort själv som jag ännu inte har kunnat lösa. Det är en geometrisk figur som jag har i uppgift att dela in i 5 identiska delar. Har nu testat olika varianter för att sedan famla vid mållinjen. Är det någon som har någon idé hur man kan lösa denna?

Uppdelning av 21 element i fem identiska unika lösningar.
Om varje figur skall han samma antal element så blir det 1 över.
Om en figur kan ha element som delas med annan figur?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

anders45 skrev:

Spetznas skrev:

Jag tolkar det som att uppgiften går ut på att dela in figuren i 5 identiska disjunkta delfigurer på ett sådant sätt att varje delfigur innehåller exakt 4+1/5 element.

Nothing else mathers

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Är det pennteckningen (den endimensionella figuren) som ska delas eller är det området som den täcker?

Spetznas
Medlem

anders45 skrev:

Spetznas skrev:

l
Ja, helt rätt! Så borde jag ha uttryckt mig til och börja med. smile

Spetznas
Medlem

Henrik E skrev:

Är det pennteckningen (den endimensionella figuren) som ska delas eller är det området som den täcker?

Nu är ju inte pennteckningen i det här fallet det bästa, och det ska ju givetvis inte vara något hålrum mellan kulorna som det förefaller i min ritning då. Hursomhelst, med allt detta som skrivit hitintills hoppas jag att alla förstår vad uppgiften går ut på. smile

Sidfot