Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] I vilken följdordning ska jag lära mig statistik
- PimpNamedSlickBack
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-01
[HSM] I vilken följdordning ska jag lära mig statistik
Hej.
Jag har tankat ned filmer från JBstatistics från Youtube och jag har samlat alla hans spellistor i 13 stycken mappar. Jag undrar i vilken förordning som jag ska se dessa spellistor.
Spellistornas namn:
- Discrete probability distribution
- Continuous probability distribution
- Hypothesis testing
- Inference for variances
- One-way ANOVA
- Inference for proportions
- Inference for population means
- Confidence intervals for population means
- Simple linear Regission
- Chi-Square test for Count data
- Using a standard Normal table
- Sampling distribution
Frågor:
1. Kan ni nummrera i vilken ordning jag ska se dessa spellistor.
2. Är detta grundläggande sannolikhetslära, eller bara en introduktion? Skilj på introduktion och grundläggande.
3. Om jag kan detta. Kan jag då utveckla mig mer inom regressionsanalys för att skapa statistiska modeller för dynamiska system t.ex ARX, ARMAX, Box Jenkins, Output-Error. Jag antar att man måste kunna regissionsanalys för att skapa dynamiska modeller så som ARX, ARMAX, BJ och OE. Det är detta som är mitt mål med statistiken. Men för det så måste jag lära mig statistiken.
4. Vad måste man kunna först inom statistiken för sedan att hoppa till regissionsanalys? Chi-Square, ANOVA, Confidence intervals osv?
Jag använder programspråket R för att hålla beräkningar enkelt.
Senast redigerat av PimpNamedSlickBack (2017-01-05 16:16)