Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Punkter på linjer

idaemelie
Medlem

Registrerad: 2016-12-25

[HSM] Punkter på linjer

Linjen l består av punkterna med koordinater: l= (x,y,z)= (2+t, 1+2t, 2+2t). Bestäm den punkt P på linjen som ligger närmast Q = (2,7,5). Bestäm även avståndet från P till Q.

Någon som skulle kunna hjälpa mig med hur jag ska börja?
Jag tänker att jag kanske tar ut normalen genom kryssprodukten av de två punkterna men vet inte riktigt om det är rätt tänkt..

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Re: [HSM] Punkter på linjer

Vad vet vi om kortaste avståndet mellan en punkt och linje? (Du är inne på något om en normal till linjen...)

Däremot - du kan inte ta en kryssprodukt (vektorprodukt) av två punkter. Du kan använda vektorprodukten av två vektorer och få en vektor.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Om jag skulle lösa den här uppgiften skulle jag använda avståndsformeln (i tre dimensioner, förstås), derivera och sätta derivatan till 0, beräkna t, sätta in t i (2+t, 1+2t, 2+2t). Sätt in t i avståndsformeln för att få avståndet.

idaemelie
Medlem

Woozah skrev:

Vad vet vi om kortaste avståndet mellan en punkt och linje? (Du är inne på något om en normal till linjen...)

Däremot - du kan inte ta en kryssprodukt (vektorprodukt) av två punkter. Du kan använda vektorprodukten av två vektorer och få en vektor.

Jag vet faktiskt inte vad det kortaste avståndet mellan en punkt och en linje är.. Hm så om jag får ut normalen, vad hjälper det mig? smile

idaemelie
Medlem

Smaragdalena skrev:

Om jag skulle lösa den här uppgiften skulle jag använda avståndsformeln (i tre dimensioner, förstås), derivera och sätta derivatan till 0, beräkna t, sätta in t i (2+t, 1+2t, 2+2t). Sätt in t i avståndsformeln för att få avståndet.

Vi har inte haft någon derivering i denna kurs så jag tror det borde finnas ett sätt utan att behöva derivera för att lösa uppgiften..

Smaragdalena
Medlem

Om man frågar efeter kortaste (eller längsta, eller största, eller minsta, eller... så är standardmetoden för den som läst längre än  till ma3 att vara skapa en funktion, derivera den och sätt derivatn till 0.

Men för en  derivieringsfri metod - Börja med att fundera ut det här från början. Gå ner till två dimensioner, så att det är lättare att rita. Rit en rät linje, t ex y = -2x - 3. Rita en punkt, t ex (3,1). Mät med en linjal hur långt det är från punkten till linjen. Du kommer att märka att den punkten på linjen som ligger närmast (3,1) är (-1,-1). Dra en linje mellan (3,1) och (-1,-1). Vilken riktningskoefficient har linjen? Jämför denna riktningskoefficient med riktningskoefficienten för den ursprungliga linjen. Vad har de för samband? Vad säger detta om de båda linjerna?

Kan du generalisera detta till tre dimensioner?

idaemelie
Medlem

Jag skulle säga att riktningskoefficienten blev 1/2.. Jag vet faktiskt inte riktigt om jag kan se ett samband. Man kanske skulle kunna säga att linjen är normalen till den andra linjen?

Vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra det med tre dimensioner hmm

Smaragdalena
Medlem

Och vad kan man säga om två linjer som har riktningskoefficienterna -2 respektive ½?

Spoiler (Klicka för att visa):

De är vinkelräta mot varandra.

Du vill ha fram en punkt P på linjen  l= (2+t, 1+2t, 2+2t) som är sådan att vinkeln mellan en linje som går genom P och Q och linjen l är vinkelräta mot varandra.

Det är så länge sedan som jag läste sådant här så jag kommer inte ihåg allting - gissa varför jag ville använda en annan metod!

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-02 11:19)

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Okej, så om vi inte vill derivera och vi har linjen LaTeX ekvation (notera att det inte är ett lika-med-tecken mellan l och (x,y,z)!) så kan vi skriva den på formen LaTeX ekvation där LaTeX ekvation är riktningsvektorn LaTeX ekvation. Vi har också en punkt LaTeX ekvation.

Vi kan göra på det här sättet:
Vi skapar en vektor LaTeX ekvation där punkten P ligger på linjen samt att LaTeX ekvation är ortogonal mot linjen. Det är denna punkt P vi vill hitta.

För att göra det så kan vi:
1. Använda riktningvektorn för linjen, dvs vi har vektorn (1,2,2).
2. Att LaTeX ekvation skrivs som LaTeX ekvation.

Vi vet allt nu. Det vill säga; att LaTeX ekvation måste vara ortogonal mot LaTeX ekvation. Det är samma sak som att LaTeX ekvation.

Lös nu för t och få lösningen, sen får du räkna ut avståndet mellan båda punkterna.

Editerade lite då jag hade dålig notation och ändrade så den passade till din uppgift.

Senast redigerat av Woozah (2017-01-02 12:03)

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

idaemelie skrev:

Linjen l består av punkterna med koordinater: l= (x,y,z)= (2+t, 1+2t, 2+2t). Bestäm den punkt P på linjen som ligger närmast Q = (2,7,5). Bestäm även avståndet från P till Q.

Jag tänker att jag kanske tar ut normalen genom kryssprodukten av de två punkterna men vet inte riktigt om det är rätt tänkt..

Hej!

Linjens ekvation kan skrivas

(x,y,z) = (2,1,2) + t*(1,2,2);

linjens riktningsvektor är alltså v = (1,2,2). Detta betyder att linjens normalvektor är n = ... ?

Avståndet mellan punkterna P och Q är minst när vektorn PQ är en förlängning av normalvektorn n.
Vektorn PQ är lika med

(x,y,z) - (2,7,5) = (0,-6,-3) - t(1,2,2).

Gott Nytt År!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Gott nytt år själv, albiki, men vad menas med normalvektor till en linje i tredimensionella rummet?

idaemelie
Medlem

Woozah skrev:

Okej, så om vi inte vill derivera och vi har linjen LaTeX ekvation (notera att det inte är ett lika-med-tecken mellan l och (x,y,z)!) så kan vi skriva den på formen LaTeX ekvation där LaTeX ekvation är riktningsvektorn LaTeX ekvation. Vi har också en punkt LaTeX ekvation.

Vi kan göra på det här sättet:
Vi skapar en vektor LaTeX ekvation där punkten P ligger på linjen samt att LaTeX ekvation är ortogonal mot linjen. Det är denna punkt P vi vill hitta.

För att göra det så kan vi:
1. Använda riktningvektorn för linjen, dvs vi har vektorn (1,2,2).
2. Att LaTeX ekvation skrivs som LaTeX ekvation.

Vi vet allt nu. Det vill säga; att LaTeX ekvation måste vara ortogonal mot LaTeX ekvation. Det är samma sak som att LaTeX ekvation.

Lös nu för t och få lösningen, sen får du räkna ut avståndet mellan båda punkterna.

Editerade lite då jag hade dålig notation och ändrade så den passade till din uppgift.

Jag har fått ut att t=2, stämmer detta? Sätter jag bara in t i min ursprungliga ekvationen (2+t, 1+2t, 2+2t) för att få ut rätt punkt?

Gott nytt år och tack för all hjälp!

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

idaemelie skrev:

Vektorn mellan P och Q
LaTeX ekvation.
Längden av PG i kvadrat blir då
LaTeX ekvation.
Med derivatan LaTeX ekvation.
som ger
LaTeX ekvation.
Längden av PG i kvadrat har sitt maximum samtidigt som längden av PQ.
Samtidigt blir enligt skolgeometrin vinkeln  90 grader mellan PQ och linjen.
Se även
http://ingforum.haninge.kth.se/armin/AL … VSTAND.pdf

Sidfot