Meddelande
Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] komplexa tal
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Re: [HSM] komplexa tal
(2+2i)/2 är rätt men sen tycks du ha glömt bort tvåan i nämnaren. I alla fall är det ju 1+i och det är lättare att kvadrera.
- Idil M
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-08
1+i efter kvadrering blir väl 2i? sen har jag ju 5/2i sedan tidigare, vilket blir 1/2i kvar men jag har ju ingen realdel kvar efter det, så var får dem svaren ifrån förstår jag inte.
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Om man vill dra roten ur komplexa (eller imaginära, som i det här fallet) tal underlättar det att skriva om dem till polär form.
Det blir väl -2i under rottecknet?