Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Bli bättre på engelska
- PluggaSmart
- Medlem
- Registrerad: 2015-01-10
Bli bättre på engelska
Hej!
Eftersom jag vill bli bättre på engelska så har jag tänkt skriva lite, men vet inte vad jag ska skriva om
Jag är verkligen nyfiken på vad för sorts uppgifter man för i engelskan, första året på gymnasiet (naturlinjen). Skulle ni som går/har gått natur eller liknande kurs berätta vad ni får/har fått för uppgifter i engelska, den skriftliga delen.
Typ vad skriver ni om, vad för texter ni skriver t.ex. artiklar uppsatser, o.s.v. och hur långa de brukar vara, mm. Vill som sagt ha både inspiration om jag mi text ska handa om samt testa på en gymnasieuppgift.
Otroligt tacksam för svar
It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!
- Aspekt
- Medlem
- Registrerad: 2014-06-19
Re: Bli bättre på engelska
Läs skönlitteratur i engelska istället det förbättrar läsförståelsen, ditt ordförråd men förbättrar också ditt skrivsätt genom att du lär dig nya sätt att skriva och uttrycka dig. Du kan kolla upp idiom som man använder i engelskan och försöka att använda det när du talar engelska.
Bra exempel på böcker du definitiv kommer att läsa på gymnasiet Fjodor Dostojevsky - Crime and punishment, Ernest Hemingway - The Sun also rises, Frankenstein - Mary Shelley etc. Just på engelska kurserna i gymnasiet så diskuterar man ofta innehållet i böcker.
För att förbättra ditt skrivande kan du försöka skriva olika sorters texter, typ bokrecension, nyhetsartikel, debattartikel, krönika, en kort novell.
Dedication beats talent.
- PluggaSmart
- Medlem
- Registrerad: 2015-01-10
Re: Bli bättre på engelska
Tack så mycket för svaret! Ska definitivt låna någon av böckerna som du rekommenderade, de verkar spännande
Senast redigerat av PluggaSmart (2017-01-03 09:42)
It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!