Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur är er handstil?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Hur är er handstil?

Funderade lite kring handstilar. Hur bedömer ni att er handstil är?

Korta frågor:
På en skala mellan ett och fem, hur läsbar är din handstil? (ett är obegripligt kludder, fem är helt läsbar)
Hur snabbt upplever du att du skriver?
Hur mycket varierar din handstil när du skriver snabbt jämfört med vanlig takt?

Jag behöver inte informationen till något, jag är bara nyfiken. Tack!

Celashi
Medlem

Registrerad: 2016-10-28

Re: Hur är er handstil?

Jag skriver som alien smile

Läsbar handstil: 1

Jag tycker jag skriver rätt snabbt, min handstil blir ju självklart suddigare desto snabbare jag skriver, men det spelar ingen roll om jag skriver långsamt eller snabbt, det blir ändå oläsligt för de allra flesta...

Eelluuxx
Medlem

Celashi skrev:

Jag skriver som alien smile

Läsbar handstil: 1

Jag tycker jag skriver rätt snabbt, min handstil blir ju självklart suddigare desto snabbare jag skriver, men det spelar ingen roll om jag skriver långsamt eller snabbt, det blir ändå oläsligt för de allra flesta...

Alien haha. smile Upplever du att din handstil alltid varit som den är, eller har den blivit värre allteftersom?

Celashi
Medlem

Om jag minns rätt så var den tydligare när jag var mindre (när man tvungen att skriva de himla handsstilböckerna...), men då skrev man ju inte heller lika mycket. Att jag inte tog min handstil seriöst när jag var liten är nog anledningen till min dåliga handstil idag.

Du då? Hur tydligt skriver du enligt din skala? ^^

daykneeyell
Medlem

Registrerad: 2016-12-25

Eelluuxx skrev:

Funderade lite kring handstilar. Hur bedömer ni att er handstil är?

Korta frågor:
På en skala mellan ett och fem, hur läsbar är din handstil? (ett är obegripligt kludder, fem är helt läsbar)

Jag behöver inte informationen till något, jag är bara nyfiken. Tack!

5

Inte snabbt, inte långsamt.

Handstilen blir betydligt sämre vid stress.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

5 om jag skriver för att andra ska läsa det. (Pennan lyfts från pappret mellan bokstäverna, hälften så snabbt som max men inte långsamt)
2 om jag snabbskriver en anteckning eller ett citat i skrivstil samtidigt som ens ögon måste vandra tillbaka till filmen eller vad det nu är en ser. (Pennan stryker längsmed pappret mellan bokstäver)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Eelluuxx
Medlem

Celashi skrev:

Om jag minns rätt så var den tydligare när jag var mindre (när man tvungen att skriva de himla handsstilböckerna...), men då skrev man ju inte heller lika mycket. Att jag inte tog min handstil seriöst när jag var liten är nog anledningen till min dåliga handstil idag.

Du då? Hur tydligt skriver du enligt din skala? ^^

I normala fall skulle jag nog säga att den är ganska bra faktiskt. Så en fyra kanske?
Ganska snabbt. Upplever i alla fall att det är tillräckligt under föreläsningarna i skolan.
Det är definitivt skillnad. Jag använder ofta förkortningar och tecken för många ord. Om något behöver skrivas riktigt snabbt (eller så att ingen annan kan läsa) använder jag ren stenografi, och då blir det en enorm skillnad. Problemet är att de orden inte "betyder" något för mig, så jag måste renskriva allt. Jag antar att det bara är en träningsfråga, men jag kopplar inte riktigt förkortningarna av orden direkt till ordens betydelse, så egentligen antar jag att jag bara skjuter arbetet till när jag har mer tid. Men, jag missar ingenting och det är ju bra.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

5 med krita på svarta tavlan, 4 med filtspets på papper, 3 med kulpenna
Lagom fort
Ska det gå snabbt stenograferar jag

Celashi
Medlem

Har ni lärt er stenografi själva, är det "normalt" att kunna det?

Eelluuxx
Medlem

Celashi skrev:

Har ni lärt er stenografi själva, är det "normalt" att kunna det?

Det ingick ju i vissa gymnasielinjer för inte så länge sedan (tror att det var 20-30 år sedan, men jag kan vara ute och cykla här), men jag har lärt mig grunderna i stenografi på egen hand eftersom jag kände ett behov av att kunna anteckna fortare än jag kunde. Sökte lite på nätet, snubblade över stenografi, lånade en bok på biblioteket och the rest is history. Så nej, det är inte direkt standard att kunna stenografera, men det är ganska användbart ibland.

Senast redigerat av Eelluuxx (2017-01-05 03:26)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

När jag gick på gymnasiet (i början av 80-talet) ingick stenografi på ekonomisk linje (åtminstone vissa varianter, språklig variant kanske).

Senast redigerat av Smaragdalena (2017-01-05 06:03)

Sidfot