Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[GY]Polynomdivision

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

[GY]Polynomdivision

Hej!

Jag har lite problem med att förstå mig på en lösning till en uppgift. Uppgiften är:

Låt LaTeX ekvation vara ett polynom som satisfierar LaTeX ekvation. Då LaTeX ekvation delas med LaTeX ekvation får vi en rest på LaTeX ekvation. Finn vad vi får för rest då vi delar med LaTeX ekvation.

Lösning: Vi har att eftersom LaTeX ekvation att LaTeX ekvation och därmed, att resten då vi dividerar med LaTeX ekvation är LaTeX ekvation. Vi kan nu skriva LaTeX ekvation där LaTeX ekvation för a, b några konstanter. Vi har att LaTeX ekvation och att LaTeX ekvation. Vi får ett ekvationssystem, LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Detta har lösningen LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Alltså är resten LaTeX ekvation.

Det jag undrar är hur kan man anta graden på LaTeX ekvation; hur vet man att LaTeX ekvation och inte LaTeX ekvation? Kan man också anta graden på LaTeX ekvation? I så fall vad är det för grad på den?

Tacksam för svar. smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [GY]Polynomdivision

Du vet att graden för LaTeX ekvation måste vara mindre än graden för LaTeX ekvation och alltså högst av grad 2. Om du ansätter att LaTeX ekvation så täcker du in alla möjliga kombinationer av a och b - om det visar sig att resten är konstant så kommer detta att visa sig som att a = 0, b = konstant.

Så vitt jag begriper kan man inte veta något om graden på LaTeX ekvation, mer än att graden är ett heltal, förstås, för annars hade det inte varit ett polynom från början.

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Resten har alltid lägre grad än divisorn men det är allt du vet på förhand.

Jämför med heltalsdivision. Om jag ska dela ett tal med 9 så vet jag på förhand att resten kommer vara ett tal som är mindre än 9; alltså 0,1,2,3,4,5,6,7 eller 8 men inte vilket.

Om jag delar med ett polynom av grad m så vet jag att resten kommer att ha grad 0, 1,2,..., eller m - 1 men inte på förhand vilken grad.

I ditt fall så delar du med ett polynom av grad 2, LaTeX ekvation så du vet att resten kommer ha grad 0 eller 1 och oavsett vilket så kan ett sådant polynom skrivas på formen LaTeX ekvation oavsett om det har grad 0 eller 1.

EDIT: Graden på kvoten q(x) behöver man inte gissa eftersom dess grad måste vara sådan att produkten av den och divisorn d(x), alltså d(x)q(x) måste ha samma grad som ursrprungspolynomet.

Betrakta:

p(x) = d(x)q(x) + r(x)

Den högsta termen i p(x), säg att det är x^7 måse vara resultatet av produkten av den högsta termen i d(x) och q(x) eftersom r(x) per definition är av lägre grad än p(x) och inte kan bidra med en sådan term.

Vå får således identiten

grad(p)= grad(d) + grad(q)

vilket tas tillsammans med restolikheten

grad(r) < grad(d)

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-12-19 07:34)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Kamel
Medlem

SeriousSquid skrev:

Jämför med heltalsdivision. Om jag ska dela ett tal med 9 så vet jag på förhand att resten kommer vara ett tal som är mindre än 9; alltså 0,1,2,3,4,5,6,7 eller 8 men inte vilket.

Om jag delar med ett polynom av grad m så vet jag att resten kommer att ha grad 0, 1,2,..., eller m - 1 men inte på förhand vilken grad.

Jag hänger med nu, men blev lite förvirrad av ditt exempel med 9.

Om man tänker på grader så som ni beskrivit det men nu för talet 9 istället. Då borde ju resten ha graden -1 då talet 9 har grad 0? Men restmöjligheterna 1, 2, 3, ..., 8 har också graden 0; hur går det ihop?

Smaragdalena
Medlem

Nej, nu handlar det inte om grader - SeriousSquid försökte göra en jämförelse med tal. Om du delar ett jättestort tal med 9 vet du att din rest inte kan bli större än 8. Det kan vara så att divisionen går jämnt ut, i så fall blir det ingen rest (eller resten = 0, om du så vill), eller så blir det en rest, och denna rest kan vara 1, 2, o s v t o m 8.

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

När du dividerar två heltal med varandra så har både polynomet, divisorn och resten grad 0.

Nothing else mathers

anders45
Medlem

Registrerad: 2015-03-23

Kamel skrev:

Hej!

Jag har lite problem med att förstå mig på en lösning till en uppgift. Uppgiften är:

Låt LaTeX ekvation vara ett polynom som satisfierar LaTeX ekvation. Då LaTeX ekvation delas med LaTeX ekvation får vi en rest på LaTeX ekvation. Finn vad vi får för rest då vi delar med LaTeX ekvation.

Lösning: Vi har att eftersom LaTeX ekvation att LaTeX ekvation och därmed, att resten då vi dividerar med LaTeX ekvation är LaTeX ekvation. Vi kan nu skriva LaTeX ekvation där LaTeX ekvation för a, b några konstanter. Vi har att LaTeX ekvation och att LaTeX ekvation. Vi får ett ekvationssystem, LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Detta har lösningen LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Alltså är resten LaTeX ekvation.

Det jag undrar är hur kan man anta graden på LaTeX ekvation; hur vet man att LaTeX ekvation och inte LaTeX ekvation? Kan man också anta graden på LaTeX ekvation? I så fall vad är det för grad på den?

Tacksam för svar. :)

LaTeX ekvation har gradtalet två.
Detta medför att gradtalet på resten har högst gradtal ett dvs gradtalet år ett eller noll.
r=ax+b blir då ansatsen.
Sedan bestämmer man värdena för a och b.
Här kan man se att resttermen är ax då polynomet är en udda funktion.

Ett par exempel
LaTeX ekvation

Senast redigerat av anders45 (2016-12-21 05:56)

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

Nej, nu handlar det inte om grader - SeriousSquid försökte göra en jämförelse med tal. Om du delar ett jättestort tal med 9 vet du att din rest inte kan bli större än 8. Det kan vara så att divisionen går jämnt ut, i så fall blir det ingen rest (eller resten = 0, om du så vill), eller så blir det en rest, och denna rest kan vara 1, 2, o s v t o m 8.

Jo, det förstod jag. Det jag inte förstår är varför "regeln" inte gäller för fall med grad 0. Alltså LaTeX ekvation ger att LaTeX ekvation; resten har då graden 1 eller 0. Men för LaTeX ekvation så är ju inte restens grad mindre än graden för 10; restens grad är inte -1 utan 0 precis som graden för 10. Varför gäller inte den "regeln" för här?

Senast redigerat av Kamel (2016-12-26 05:41)

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Regeln grad(p)= grad(d) + grad(q) gäller.

Nothing else mathers

Kamel
Medlem

Yngve skrev:

Regeln grad(p)= grad(d) + grad(q) gäller.

Jo, men inte den om restens grad väl?:0

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Att hålla på med 0-gradspolynom är inte samma sak som heltalsdivision då polynomdivisionen man lär sig i gymnasiet formellt är division av polynom med reella koefficienter och divisionen i 0-gradsfallet blir vanlig hederlig reell division**

Om "polynomet" är 14 och divisorn 10 så blir kvoten bara 14/10 och divisionen skrivs:
LaTeX ekvation

Men ja, just i fallet med en divisor av grad 0 så blir också resten av grad 0 så formellt är identiteten

grad(r) < grad(d) eller grad(r) = 0

Men fallet med divisorer av grad 0 ligger ofta utanför vad som är användbart då algoritmer som Euklides algoritm eller ekvationslösning alltid avslutas när man når divisorer med grad 0.

**det finns en division explicit för polynom med heltalskoefficienter som producerar polynom med heltalskoefficienter som kvoter och rester men med reglerna du har nu så kommer inte ett polynom med heltaskoefficienter delat med ett polynom med heltaskoefficienter nödvändigtvis ge ett kvot-polynom med heltalskoefficienter.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-12-21 10:20)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Kamel
Medlem

SeriousSquid skrev:

Att hålla på med 0-gradspolynom är inte samma sak som heltalsdivision då polynomdivisionen man lär sig i gymnasiet formellt är division av polynom med reella koefficienter och divisionen i 0-gradsfallet blir vanlig hederlig reell division**

Om "polynomet" är 14 och divisorn 10 så blir kvoten bara 14/10 och divisionen skrivs:
LaTeX ekvation

Men ja, just i fallet med en divisor av grad 0 så blir också resten av grad 0 så formellt är identiteten

grad(r) < grad(d) eller grad(r) = 0

Men fallet med divisorer av grad 0 ligger ofta utanför vad som är användbart då algoritmer som Euklides algoritm eller ekvationslösning alltid avslutas när man når divisorer med grad 0.

**det finns en division explicit för polynom med heltalskoefficienter som producerar polynom med heltalskoefficienter som kvoter och rester men med reglerna du har nu så kommer inte ett polynom med heltaskoefficienter delat med ett polynom med heltaskoefficienter nödvändigtvis ge ett kvot-polynom med heltalskoefficienter.

Hmm, vet inte riktigt om jag förstod någonting av det där.

Varför skriver du LaTeX ekvation och inte LaTeX ekvation?

Sedan förstår jag fortfarande inte när regeln att restens grad är mindre än divisorns grad gäller. Är det för alla polynom förutom nolltegradspolynom?

Smaragdalena
Medlem

SeriousSquid använder av någon anledning vanlig division. Använder man heltalsdividion (vilket man gör när man vill ha rester) blir det så som du skriver.

Ja, man håller på och försöker dividera "startpolynomet" med divisorn så länge det finns kvar termer som har högre grad än divisorns. Om du t ex har ett femtegradspolynom och det delas med ett andragradspolynom, så kommer den första termen i kvoten att ha graden 3 (5-2). sedan kan du få en andragradsterm, men när du bara har ett förstagradspolynom kvar, vet du att det inte kan vara delbart med divisorn. Då vet du att resten är ett förstagradspolynom ax+b (där det kan hända att a=0 så att det faktiskt är ett nolltegradspolynom, d v s en konstant).

Kamel
Medlem

Smaragdalena skrev:

SeriousSquid använder av någon anledning vanlig division. Använder man heltalsdividion (vilket man gör när man vill ha rester) blir det så som du skriver.

Ja, man håller på och försöker dividera "startpolynomet" med divisorn så länge det finns kvar termer som har högre grad än divisorns. Om du t ex har ett femtegradspolynom och det delas med ett andragradspolynom, så kommer den första termen i kvoten att ha graden 3 (5-2). sedan kan du få en andragradsterm, men när du bara har ett förstagradspolynom kvar, vet du att det inte kan vara delbart med divisorn. Då vet du att resten är ett förstagradspolynom ax+b (där det kan hända att a=0 så att det faktiskt är ett nolltegradspolynom, d v s en konstant).

Ja okej, då hänger jag med! Tack så mycket!smile

Sidfot