Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Vilket programmeringsspråk är bäst att lära sig?

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Vilket programmeringsspråk är bäst att lära sig?

Hej,

Jag har aldrig testat programmering. Vilket språk tycker ni är viktigast att jag lär mig? Om jag nu ska välja ett? Är det C? C++? C#?

eller vilket är bredast? :-)

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: Vilket programmeringsspråk är bäst att lära sig?

Python är det språk vi använder i programmeringskurserna på KTH. Det är också det språk jag själv använder mest i forskning och tillämpningar. Här är en liten bok om Python 3 http://www.nada.kth.se/~henrik/pythonkramaren1.pdf och här är algoritmer och datastrukturer i Python http://www.nada.kth.se/~henrik/pythonkramaren2.pdf

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Luft skrev:

Hej,

Jag har aldrig testat programmering. Vilket språk tycker ni är viktigast att jag lär mig? Om jag nu ska välja ett? Är det C? C++? C#?

eller vilket är bredast? :-)

Python har fördelen att du kan programmera google programpaket med det. Dessutom är det lätt att lära sig.

C++ används framförallt till tunga program som körs lokalt på datorer, men är industristandard och går att köra på alla plattformar. Dessutom har det extremt hög inlärningströskel.

C# är mer anpassat för webbprogrammering, lättare än C++ att lära sig.

C är föråldrat, lär dig hellre någon modernare (C#, C++, cocoa C)

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

C är det oftast som gäller när det kommer till inbyggda system med realtidskrav. Jag jobbar på ett företag där all produktkod skrivs i C. Men för att lära sig programmering skulle jag inte rekommendera det. Kör på Python.

tomast80
Medlem

Registrerad: 2010-01-23

När jag gick på gymnasiet läste jag en kurs i Pascal. Är det ett språk som är bra att kunna i dagens arbetsliv?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Om du är ute efter att lära dig ett språk som efterfrågas på arbetsmarknaden så tror jag att följande alternativ kan vara bra (ej rangordnade):
Python
C#
Java
Javascript

Nothing else mathers

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

tomast80 skrev:

När jag gick på gymnasiet läste jag en kurs i Pascal. Är det ett språk som är bra att kunna i dagens arbetsliv?

Borland släppte "Delphi", ett helt koncept, under 1990-talet. Med et kunde man lätt skapa hela program för Windows med allt: installationsprogram, databasmotor, grafikhantering... you name it. Allt baserat på Pascal.

Pascal är lätt att lära sig. Lättare än Visual basic enligt egen erfarenhet. Det är ett språk baserat på procedurer och funktioner, inte OOP. För enklare programmering fungerar det perfekt och jag har själv haft undervisning i det ända ner till högstadiet. De grunder du lär dig i Pascal kan du lätt föra vidare till andra, mera avancerade, programmeringsmiljöer.

Däremot är det nog så att ingen programmerar kommersiellt i Pascal längre. Det finns för många andra språkalternativ som är bättre numera.

Men, vill du skapa enklare Windows program snabbt och enkelt finns möjligheten fortfarande genom "Lazarus", ett gratisalternativ  som bygger på Delphi, där du t.o.m. kan lägga in Delphikod du hittar på gamla sidor här och där i molnet.

Lazarus kan du tanka hem här:
http://www.lazarus-ide.org/

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Tack alla, så jag pendlar mellan C# och C++ javascript eller python? Vilken av dessa?

Verkar som om python är ganska simpel, men finns det någon youtube serie som förklarar den bra må tro smile

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Sidfot