Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Vad händer i muskeln under arbete?

[BI 2/B] Vad händer i muskeln under arbete?

RunningGiraffe
Medlem

Registrerad: 2016-12-02

[BI 2/B] Vad händer i muskeln under arbete?

Hejsan hejsan Pluggakuten! Jag har den sista laborationsrapporten för kursen, och laborationsrapporter ( mer specifikt naturvetenskapligt språk ) är den sista delen som saknas för att jag skall få ett C i kursen, och därför vänder jag mig till er gottfolk för att göra denna labbrapport så bra som möjligt!

Labbinstruktioner:
Muskelkraft kan mätas med hjälp av en dynamometer som visar kraften i N (newton). Inled

med att mäta din maximala muskelkraft genom att göra en maximal kontraktion med

dynamometern. Gör sedan uttröttningsförsöket nedan.

Maximal muskelkraft:_____________

Uttröttningsförsök

1. En försöksperson fattar en dynamometer i handen och genomför en kontraktion var femte

sekund under fyra minuter. Försökspersonen själv får inte titta på dynamometern. En

kamrat läser av och antecknar för varje kontraktion värdet.

2. Försökspersonen vilar i två minuter.

3. Försökspersonen gör en ny serie kontraktioner var femte sekund i fyra minuter. Värdena

antecknas.

4. Byt roller så att samtliga i gruppen får vara försöksperson en gång.

Redovisning

Gör en två uttröttningskurvor i samma diagram i excel med kraften på y-axeln och antalet

försök på x-axeln. Använd röd färg till den första serien och blå färg till den andra.

Förklara hur musklerna anpassar sig till ökat arbete med hjälp av tabellen ovan. Vad sker

under vilan? Beräkna även minsta värdet på muskelkraft vid stark uttröttning i procent av

maximal muskelkraft.

Jag ska alltså förklara vad som händer i muskeln när den sätts under arbete!

Värdena som jag fick är så många att jag inte kan copy pasta de in i denna tråden utan att det ser ut som en hög med siffror, och jag vet inte hur (om?) man kan infoga en graf på pluggakuten. Jag tog dock en gyazo ( screenshot ) på mina värden + diagrammet jag gjorde:
https://gyazo.com/98892fa6004332e2b1e9f780329d2a6a ( detta är inte samma dokument som labbrapporten, har bara värdena här. I labbrapporten har jag endast diagrammet eftersom det ser rörigt ut med alla värdena. )
Värdena står för kraften i Newton för varje kontraktion. Så på första värdet, där det står 1, betyder det att jag utsatte dynamometern för 1 Newton i försök ett, sedan 15 Newton i försök två osv.

Vi fick även denna tabell med olika metabolitkoncentrationen av olika ämnen i muskeln: https://gyazo.com/43a4b1dfcf928a5970dfed51e28863f8 Jag har absolut ingen aning vad metabolitkoncentration är heller, hittar inte det i boken sad

Och det är här som slutsatsen kommer in. Varför blir det som det blir?
Vad jag har förstått så blir man svagare och svagare för var kontraktion eftersom de aktiva kemikalierna som utnyttjas i muskeln vid arbete blir mindre och mindre desto mer tid som går, som vi kan se ifrån tabellen. Jag antar att ATP. glykogen och kreatin-P ( är detta kreatin fosfat? ) är de som ansvarar för att uträtta arbete, eftersom dessa minskar. Varför ökar dock vanligt kreatin och laktat?

Och vilkaa anpassningar gör muskeln under arbete?
Här vet jag faktiskt inte vad jag ska svara. Jag skulle gissa på ( dock baserar jag detta inte på någonting ) att mer kreatin och laktat byggs upp i muskeln desto längre den arbetar, och att dessa sedan används för att omvandlas till ATP, kreatin-P och glykogen under vilan för att musklerna ska kunna prestera igen. Ingen aning om det är sant.

Hjälp pls? :p

Tack!

Senast redigerat av RunningGiraffe (2016-12-22 11:48)

motorväg
Medlem

Registrerad: 2013-04-14

Re: [BI 2/B] Vad händer i muskeln under arbete?

Varför ökar dock vanligt kreatin och laktat?

Har inte läst kursen eller nåt men att laktat bildas vid muskelarbete får mig att tänka på mjölksyra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mj%C3%B6l … .B6rekomst

En matematiker med Earl Grey kommer aldrig sakna något. LaTeX ekvation kan ersätta vad som helst.

Inga PM, tack.

RunningGiraffe
Medlem

Registrerad: 2016-12-02

Re: [BI 2/B] Vad händer i muskeln under arbete?

Ahaa, så laktat är samma sak som mjölksyra. Läste vidare och som jag har förstått så bildas mer och mer laktat eftersom glykogen görs om till energi på något vis, och då blir laktat en biprodukt av denna reaktion. Någon som kan rätta mig? Inte säker, förstod inte riktigt vad de menade där jag läste! ( läste här: https://www.scientificamerican.com/arti … acid-buil/ )

tack!

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 2/B] Vad händer i muskeln under arbete?

Sidfot