Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 3/C]Beräkna gränsvärdet
- gamechanger34
- Medlem
- Registrerad: 2016-10-08
[MA 3/C]Beräkna gränsvärdet
Beräkna gränsvärdet.
Skriver om det:
Konjugatregeln i täljaren och nämnaren:
Förkortar:
Nu kommer jag inte längre. Jag vill använda pq formenln för att få fram rötterna för
men jag får vilket inte funkar.
Och om jag sätter in x=2 i funktionen så får jag , vilket jag antar är fel då facit säger
.
Så vart har jag gjort fel?
Mvh
- Yngve
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
Re: [MA 3/C]Beräkna gränsvärdet
... och påfallande ofta faller polletten ner när man försöker förklara sitt problem för andra.
Slutet gott, allting gott! :-D
Nothing else mathers
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Yngve skrev:
... och påfallande ofta faller polletten ner när man försöker förklara sitt problem för andra.
Slutet gott, allting gott! :-D
En teori är att det är exakt samma mekanism som gör att en del människor anser att de får hjälp av Gud att reda ut sina problem när de ber... Då måste man ju förklara i bönen vad det är man behöver hjälp med, och då ser man svaret!
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Smaragdalena skrev:
Yngve skrev:
Slutet gott, allting gott! :-DEn teori är att det är exakt samma mekanism som gör att en del människor anser att de får hjälp av Gud att reda ut sina problem när de ber... Då måste man ju förklara i bönen vad det är man behöver hjälp med, och då ser man svaret!
Det mindre kända elfte budordet: Försök alltid att lösa dina problem själv innan du ber Gud om hjälp. I din bön ska det framgå vilken lösningsmetod du försökt använda.
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- Yngve
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
Russell skrev:
Det mindre kända elfte budordet: Försök alltid att lösa dina problem själv innan du ber Gud om hjälp. I din bön ska det framgå vilken lösningsmetod du försökt använda.
6.2! Haha!
Nothing else mathers