Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Sannolikhetslära och normalfördelning

moonracer
Medlem

Registrerad: 2016-12-07

[HSM]Sannolikhetslära och normalfördelning

Hej! har problem med 2 uppgifter som någon gärna får hjälpa mig med!

1. Ett larm har följande prestanda. Om ett inbrott begås en natt så ringer larmet med sannolikheten 0.99. Om inget inbrott görs ringer det med sannolikheten 0.005. Sannolikheten för inbrott är 0.001 under en viss natt. En natt ringer larmet vad är sannolikheten att ett inbrott skett?

Jag tänkte mig att det var en betingad händelse där P(R/B)=0.99. P(R)=0.005 P(B)=0.001. Det jag trodde man sökte var då P(B/R) men jag får fel svar!

2. X och Y är normalfördelade variabler. X har standardavvikelsen 3 och väntevärde 10. Y har standardavvikelsen 4 och väntevärde 20. Beräkna sannolikheten P(X>Y)

Det jag gjorde var att jag flyttade Y så det stod P(X-Y>0) X-Y=W. E(W) trodde jag skulle bli -10 och sedan så kunde jag ta 1-Fz(0-(-10)/rotenur 25) men det blir fel!

Tack på förhand för hjälpen!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM]Sannolikhetslära och normalfördelning

1. Vad fick du för svar, och vad ville de ha för svar? Jag fick sannolikhetet till 2/3 att det är ett inbrott.

moonracer
Medlem

Smaragdalena skrev:

1. Vad fick du för svar, och vad ville de ha för svar? Jag fick sannolikhetet till 2/3 att det är ett inbrott.

Nej det är tyvärr fel är jag rädd! svaret ska bli ca 0,1654. Det jag fick var också fel, tänkte att man skulle beräkna P(B/R) vilket är samma som P(RnB)/P(B) med det bidde inget med det hmm fick ut snittet genom att jag räknade P(R/B)=P(BnR)/P(B) och flyttade runt det så att jag fick P(BnR)=P(R/B)* P(B) vilket jag då trodde skulle bli 0,99*0,001. efter det skulle jag kunna ta reda på P(B/R) genom att ta P(BnR)/P(R) men det blev fel som sagt.

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Kalla händelsen att larmet ringer för R och händelsen att det är inbrott för B. Givet i uppgiften är LaTeX ekvation och LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Vad som söks är LaTeX ekvation.

Bestäm LaTeX ekvation med lagen om total sannolikhet och använd sedan Bayes sats för att bestämma LaTeX ekvation. Då blir det samma svar som i facit.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Russell
Moderator

Ps. Starta en ny tråd om din andra fråga. En av Pluggakutens regler säger att man inte ska ställa flera olika frågor i samma tråd.

moonracer
Medlem

Russell skrev:

Kalla händelsen att larmet ringer för R och händelsen att det är inbrott för B. Givet i uppgiften är LaTeX ekvation och LaTeX ekvation och LaTeX ekvation. Vad som söks är LaTeX ekvation.

Bestäm LaTeX ekvation med lagen om total sannolikhet och använd sedan Bayes sats för att bestämma LaTeX ekvation. Då blir det samma svar som i facit.

Jahaaaa o vad dum jag känner mig nu! klart att det är Baye's de söker! TACK!

moonracer
Medlem

Russell skrev:

Ps. Starta en ny tråd om din andra fråga. En av Pluggakutens regler säger att man inte ska ställa flera olika frågor i samma tråd.

Oj ursäkta! Ska komma ihåg det, återigen tack!

moonracer
Medlem

moonracer skrev:

Russell skrev:

Jahaaaa o vad dum jag känner mig nu! klart att det är Baye's de söker! TACK!

Hej igen, var lite snabb där tror jag visst. När jag gör som du säger får jag 0,99*0,001/0,004995 vilket blir 0,198198 etc. Svaret ska bli ca 0,1654? Var gör jag fel?

Russell
Moderator

moonracer skrev:

Hej igen, var lite snabb där tror jag visst. När jag gör som du säger får jag 0,99*0,001/0,004995 vilket blir 0,198198 etc. Svaret ska bli ca 0,1654? Var gör jag fel?

Det ser ut som att du har gjort allt rätt förutom nämnaren. Lagen om total sannolikhet säger att den ska vara LaTeX ekvation. Den första termen är enkel för den är exakt vad som står i täljaren. I den andra termen så är första faktorn given i uppgiften: LaTeX ekvation. Andra faktorn kan vi snabbt räkna ut med hjälp av komplementhändelsen: LaTeX ekvation.

Nämnaren blir alltså LaTeX ekvation.

moonracer
Medlem

Russell skrev:

moonracer skrev:

Det ser ut som att du har gjort allt rätt förutom nämnaren. Lagen om total sannolikhet säger att den ska vara LaTeX ekvation. Den första termen är enkel för den är exakt vad som står i täljaren. I den andra termen så är första faktorn given i uppgiften: LaTeX ekvation. Andra faktorn kan vi snabbt räkna ut med hjälp av komplementhändelsen: LaTeX ekvation.

Nämnaren blir alltså LaTeX ekvation.

Jaha men då fattar jag, trodde alltid man fick fram P(R) om man tog P(R/B)* P(B) men det är ju klart att då får man ju inte med "versionen" då den ringer fast det inte är ett brott! ja men då är jag helt med på noterna! Tack!

Smaragdalena
Medlem

moonracer skrev:

Smaragdalena skrev:

Nej det är tyvärr fel är jag rädd! svaret ska bli ca 0,1654.

Är det alltså 5 falsklarm på varje riktigt larm? Jag tänkte att antingen är det ett inbrott och larmet går, sannolikhet 0,0099, eller så går larmet trots att det inte är ett inbrott, sannolikhet 0,00495. Total sannolikhet att larmet går 0,01485. Om man vet att larmet har gått, är det i 0,0099 fall av 0,01485 ett inbrott som har orakat det, så alltså 2/3. Var tänker jag fel?

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

moonracer skrev:

Hej! har problem med 2 uppgifter som någon gärna får hjälpa mig med!

1. Ett larm har följande prestanda. Om ett inbrott begås en natt så ringer larmet med sannolikheten 0.99. Om inget inbrott görs ringer det med sannolikheten 0.005. Sannolikheten för inbrott är 0.001 under en viss natt. En natt ringer larmet vad är sannolikheten att ett inbrott skett?

Jag tänkte mig att det var en betingad händelse där P(R/B)=0.99. P(R)=0.005 P(B)=0.001. Det jag trodde man sökte var då P(B/R) men jag får fel svar!

2. X och Y är normalfördelade variabler. X har standardavvikelsen 3 och väntevärde 10. Y har standardavvikelsen 4 och väntevärde 20. Beräkna sannolikheten P(X>Y)
[...]

Uppgift 2.

Slumpvariabeln LaTeX ekvation är normalfördelad och har standardavvikelsen 4 och väntevärde 20 och uppfyller alltså förutsättningarna som du skrivit.

Sannolikheten LaTeX ekvation är samma sak som sannolikheten

LaTeX ekvation

där slumpvariabeln LaTeX ekvation är normalfördelad med standardavvikelsen 1 och väntevärde 0.

Russell
Moderator

Smaragdalena skrev:

Jag tänkte att antingen är det ett inbrott och larmet går, sannolikhet 0,0099, eller så går larmet trots att det inte är ett inbrott, sannolikhet 0,00495. Total sannolikhet att larmet går 0,01485. Om man vet att larmet har gått, är det i 0,0099 fall av 0,01485 ett inbrott som har orakat det, så alltså 2/3. Var tänker jag fel?

Det ser ut att vara rätt tänkt men med lite slarvfel i matten. LaTeX ekvation. Den totala sannolikheten att larmet går blir inte 0,0099+0,00495=0,01485 utan LaTeX ekvation.

LaTeX ekvation

Smaragdalena skrev:

Är det alltså 5 falsklarm på varje riktigt larm?

Ja, typ:
LaTeX ekvation

Det är inte så konstigt när vi har så pass låg base rate (av inbrott) och ett halvdant inbrottslarm. Anledningen att man inte utvecklar medicinska test för extremt ovanliga sjukdomar är (bl.a.) att med en så låg base rate så spelar det ingen större roll vad testet visar, för även om det är positivt så skulle det fortfarande vara mycket större chans att testet gett fel svar än att patienten har sjukdomen. I uppgiften är det så pass ovanligt med inbrott att en larmsignal från ett larm med denna frekvens av falska positiva ger ganska ringa stöd åt att inbrott faktiskt sker. Om inbrott aldrig skedde över huvud taget så skulle alla larmsignaler var falsklarm, och när inbrott sker väldigt sällan så kan vi fortfarande förvänta oss att majoriteten av larmen är det.

Smaragdalena
Medlem

Tack för förklaringen! Det är lätt att tappa bort en nolla (ja, jag vet att det är en dålig ursäkt).

Sidfot