Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Historia
  •  » Hur har den äldre litteraturen påverkat samhället idag?

Hur har den äldre litteraturen påverkat samhället idag?

mirandabryttmar
Medlem

Registrerad: 2016-12-17

Hur har den äldre litteraturen påverkat samhället idag?

Hej! Har en muntlig uppgift, då jag ska redovisa om hur den äldre litteraturen påverkat det moderna samhället och behöver därför plural faktorer, men kommer knappast på något.
Om ni har något tips får ni gärna skriva de smile

mirandabryttmar
Medlem

Registrerad: 2016-12-17

Re: Hur har den äldre litteraturen påverkat samhället idag?

Ingen som vet?

Kamel
Medlem

Registrerad: 2016-10-19

Re: Hur har den äldre litteraturen påverkat samhället idag?

mirandabryttmar skrev:

Hej! Har en muntlig uppgift, då jag ska redovisa om hur den äldre litteraturen påverkat det moderna samhället och behöver därför plural faktorer, men kommer knappast på något.
Om ni har något tips får ni gärna skriva de smile

Med litteratur; menar du då skönlitteratur eller facklitteratur?

Det första jag tänker på är i alla fall böcker skrivna av Platon, Darwin, Karl Marx, Hitler och liknande. Hade inte böckerna skrivits så hade man inte haft lika mycket dokumenterat från dem. Dokument om de skulle ju finnas men i form av andras ord och inte deras egna ord. Så man kan säga att den litteraturen har gjort att de kunnat sprida sina egna ord trots att de dött, så de påverkar ju framtiden (nuet) mer än vad de kanske skulle ha gjort om böckerna inte skrivits.

• Forum
  •  » Historia
  •  » Hur har den äldre litteraturen påverkat samhället idag?

Sidfot