Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Fysik 2, förkunskaper?
- cluelessgirl
- Medlem
- Registrerad: 2016-08-19
Fysik 2, förkunskaper?
Hej!
Jag har tidigare studerat Fysik 1 på komvux samt Matematik 3c men vill till våren läsa Fysik 2. Jag undrar vilka matematiska förkunskaper man måste ha för att klara av att lösa uppgifter i Fysik 2?
Borde jag läsa matematik 4 innan fysik 2?
Till våren tänkte jag studera:
Fysik 2 från januari - mars
Matematik 4 från mars-maj
Kemi 2 från mars - maj
Notera: Kan en del matematik 4 eftersom jag studerat hälften av min nuvarande bok.
Borde jag läsa matematik 4 innan fysik 2 pga. förkunskaper eller räcker det att jag läst matematik 3c innan?
Senast redigerat av cluelessgirl (2016-11-21 08:17)
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Re: Fysik 2, förkunskaper?
För att klara kemi 2 behöver du egentligen bara känna till logaritmer och kunna lösa andragradsekvationer.
Inom fysiken kan det däremot vara bra att känna till principerna för derivator och integraler för att lösa en del mekanikuppgifter. En typisk uppgift kan vara att du får en ekvation för hur hastigheten varierar med tiden och utifrån det ta fram en ekvation för hur den tillryggalagda sträckan varierar. Det kan vara lite svårt att förstå vad man gör ifall man inte har räknat med integraler, men de är absolut lösbara ändå. Annars är det inte så avancerad matematik här heller. Vanlig kunskap om ekvationslösning räcker långt.
Senast redigerat av Teraeagle (2016-11-21 08:33)
Kemiteknolog och metallurg
- Luft
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-18
I fysik 2 måste du kunna lite om cosinus och sinus. T.ex hur man tar ut period, amplitud och så vidare till en sinuskurva och cosinuskurva. Samt ha förståelse för integraler och derivata. Framörallt derivata. Men ingen hög nivå alls.. du lärde dig säkert ganska mycket om det redan i matte 3.
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.
- Divergent
- Medlem
- Registrerad: 2015-07-14
Du behöver inte matte 4 för fysik 2