Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Partikelverb

Angelika19977
Medlem

Registrerad: 2015-03-30

Partikelverb

Hej!

Vad för funktion kan en partikelverb ha? Och hur kan verbet påverkas när man lägger till en partikel?

Vad jag har förstått så är ett partikel en preposition eller ett adverb som följer verbet. Partikeln är även alltid betonat.

Ex: Han hälsade på sin kompis.
I detta exempel är "hälsade på" partikelverbet, partikeln är "på" och verbet "hälsade".

Men jag behöver hjälp med att diskutera om som sagt vad partikeln har för funktion och hur verbet påverkas när man lägger till en partikel.

Tack på förhand!

Misskmg
Medlem

Registrerad: 2016-12-12

Re: Partikelverb

Hej!

Jag och en kurskamrat till mig satt och diskuterade just detta tidigare idag. Ska försöka göra det tydligare för dig!

När ett ord (som i ditt exempel "på") hör i hop med verbet ("hälsade") och dessa ord får en speciell betydelse. Det är alltså någon som "hälsade på".
Men separerar man orden så får de inte, oberoende av varandra, samma betydelse som de får ihop.
Det vill säga att hälsade inte beskriver det som händer och på inte heller beskriver det som händer men tillsammans får de en speciell betydelse.
Man kan alltså inte heller kasta om ordet. "på hälsade" utan att det blir tokigt. Men det finns ju några verb med verbpartikel där man kan kasta om orden och de får samma betydelse så denna sista regel är inte lika viktig. Men viktigt att tänka på är alltså att de tillsammans skapar betydelsen av det som man vill säga.
En verbpartikel hänger alltså alltid med ett verb.

Har du någon mer fråga så skriv gärna. Jag svarar mer än gärna.

Sidfot