Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY] En boll kastas upp, hastighet upp/ner samma? [EDIT #1 av TS]

[FY] En boll kastas upp, hastighet upp/ner samma? [EDIT #1 av TS]

sprite111
Medlem

Registrerad: 2011-02-08

[FY] En boll kastas upp, hastighet upp/ner samma? [EDIT #1 av TS]

EDIT: Scenariot jag har som exempel blev lite fel. Det nya scenariot hittas i inlägg #9.

Fram tills inlägg #9 beskriver Yngve(TACK) hur hastigheten ändras och ser ut vid kast av en boll uppåt, som vänder vid en höjd Y (topphöjd). Vid Y har bollen v=0 och därmed en starthastighet på 0 när den åker neråt.

Det nya scenariot efter inlägg #8 handlar om något (ex bil) som dras upp (av ex lyftkran) med en starthastighet v0 och sedan släpps. Frågan är då kommer bilen få starthastigheten v0 neråt också eftersom den drogs upp med konstanta hastigheten v0? Inser att jag borde skapat en ny tråd...

INNAN EDIT:
Hej! Simple fråga skulle jag tro. Om en boll kastas upp till höjd Y med hastighet v0, kommer denna boll ha samma starthastighet när den faller (vänder!)?

--
Jag vet att den kommer ha samma hastighet men är väldigt osäker. Behöver nog någon sorts bekräftelse.
--

Men säg att hastigheten upp är konstant v0 och bollen vänder efter en höjd Y. Vad kommer hastigheten vara strax innan den landar?

Kommer en vara typ v=roten ur[(-2gy+v0^2)]? ALLTSÅ samma starthastighet (v0) när den vänder men gravitationskraften läggs till...

Beskriv gärna med ett exempel... behöver inte vara boll.

Tack på förhand! smile

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 14:04)

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [FY] En boll kastas upp, hastighet upp/ner samma? [EDIT #1 av TS]

sprite111 skrev:

Hej! Simple fråga skulle jag tro. Om en boll kastas upp till höjd Y med hastighet v0, kommer denna boll ha samma starthastighet när den faller (vänder!)?

--
Jag vet att den kommer ha samma hastighet men är väldigt osäker. Behöver nog någon sorts bekräftelse.

Jag tänker som så att bollen upp kommer ha samma starthastighet upp/ner fast ner kommer ett
pålägg: gravitationsaccelerationen.

Någon som kan komma på med fler exempel? Utöver boll.

Tack på förhand! smile

Vad menar du med starthastighet?
Om man bortser från friktionen så är det endast tyngdkraften som påverkar bollen. Och den påverkar bollen såväl på väg upp (som en bromsande kraft) som på väg ner (som en accelererande kraft.

Nothing else mathers

Yngve
Medlem

sprite111 skrev:

Men säg att hastigheten upp är konstant v0

Nej hastigheten upp är inte konstant utan avtagande.

Men ja, farten vid en viss höjd är densamma på väg upp som på väg ner.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Ops inte konstant såklart...

Med start hastighet menar jag den hastigheten en boll får om jag kastar med hastigheten v0 (uppåt).

Se nedan snälla smile
Alltså om man ska teckna en integral som börjar från topphöjden Y och allt man vet är att starthastigheten som fick bollen att nå topphöjden var v0, kan man då anta att v0 även är starthastigheten vid topphöjden?

En bild
https://s27.postimg.org/7m0yw8skj/Boll_upp_och_ner.png
https://s27.postimg.org/7m0yw8skj/Boll_upp_och_ner.png

Edit: OBS bilden ovan stämmer ej med min frågeställning! Se Yngves svar nedan/ovan  smile

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 13:47)

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann

Yngve
Medlem

sprite111 skrev:

Med start hastighet menar jag den hastigheten en boll får om jag kastar med hastigheten v0 (uppåt).

Se nedan snälla smile
Alltså om man ska teckna en integral som börjar från topphöjden Y och allt man vet är att starthastigheten som fick bollen att nå topphöjden var v0, kan man då anta att v0 även är starthastigheten vid topphöjden?

Nej. Hastigheten vid topphöjden är 0. Det är ju därför bollen vänder där.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Yngve skrev:

sprite111 skrev:

Se nedan snälla smile

Nej. Hastigheten vid topphöjden är 0. Det är ju därför bollen vänder där.

Tack för svar.

Håller med dig bollen har v=0 vid topphöjden och vänder. Men sen händer ju något.
Vilken starthastighet kommer bollen få när den vänt och är påväg ner? Om vi nu vet att starthastigheten upp var v0, alltså att den kastades upp till topphöjden med en starthastighet v0.

Se bilden jag nyss länka till i tråden ovanför ditt svar

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 13:29)

//John von Neumann

Yngve
Medlem

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar.

I beskrivningen nedan definierar jag hastighetens riktning som positiv uppåt.
Dvs ett föremål som rör sig uppåt har en positiv hastighet, ett föremål som rör sig neråt har en negativ hastighet.

När du kastar en boll uppåt med en viss hastighet v = v0 (v0 > 0), så kommer den att påverkas av tyngdkraften som är riktad neråt. Denna kraft bromsar in bollen så att den stiger allt långsammarr ju högre den kommer, dvs v minskar mer och mer. När hastigheten v sjunkit till 0 så har bollen nått sin topphöjd och den vänder då neråt igen. Då blir hastigheten v negativ

Bollen fortsätter att påverkas av tyngdkraften som nu gör att v fortsätter att bli mer och mer negativ. Farten ökar.

När bollen fallit ner lika långt som till höjden den kastades ifrån så är hastigheten v = -v0.

Nothing else mathers

Yngve
Medlem

sprite111 skrev:

Vilken starthastighet kommer bollen få när den vänt och är påväg ner? Om vi nu vet att starthastigheten upp var v0, alltså att den kastades upp till topphöjden med en starthastighet v0.

Nej jag hänger inte med på vad du menar när du undrar "Vilken starthastighet kommer bollen få när den vänt och är påväg ner?"

När den vänder är starthastigheten för nerfärden 0.
Det är den enda starthastigjet bollen har på vägen ner.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Ah! Tack såklart! Tror jag använde fel scenario där en boll kastas upp... Ny scenario se nedan smile

Svara gärna om du kan smile

Säg att en bil dras upp med hjälp av en lyftkran med en konstant hastighet v0 och släpps vid en höjd Y.
Kommer då denna bil ha en starthastighet v0?

Se bild nedan

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 13:54)

//John von Neumann

sprite111
Medlem

https://s30.postimg.org/n7293dych/lyftkran_lyfter_bil.png

https://s30.postimg.org/n7293dych/lyftk … er_bil.png

Konstanta*

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 13:45)

//John von Neumann

Yngve
Medlem

sprite111 skrev:

Ah! Tack såklart! Tror jag använde fel scenario där en boll kastas upp... Ny scenario se nedan smile

Säg att en bil dras upp med hjälp av en lyftkran med en konstant hastighet v0 och släpps vid en höjd Y.

Se bild nedan

Precis när bilen släpps så är hastigheten 0, precis som med bollen.
Hastigheten byter inte från v0 till -v0 momentant.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Yngve skrev:

sprite111 skrev:

Se bild nedan

Precis när bilen släpps så är hastigheten 0, precis som med bollen.
Hastigheten byter inte från v0 till -v0 momentant.

Är inte bilens starthastighet = v0 när den släpps?

Asså den åker upp med v0 och helt plötsligt så släpps den. Operatören råkar släppa den när den är på väg upp med hastigheten v0? Borde den inte ha en starthastighet där uppe som även den är v0?

Har en uppgift i min bok som lyder något i stil med:
En bil lyfts upp med en vertikal uppåtriktad hastighet V0, när bilen når en höjd x=y råkar lyftkransoperatören släppa bilen så att bilen faller fritt. Beräkna hastigheten strax innan bilen slår i marken x=0.

Lösningen blir som den bilden jag skickade ovan där jag använde a ds = v dv formeln. Där har man räknat med samma starthastighet upp som ned och inte = 0.

Har även en liknande uppgift där en luftballong åker upp med hastighet v0 och vid en höjd släpps en sandsäck (som sitter fast på korgen av luftballongen); vad har säcken för hastighet när den landar? Där tycks starthastigheten ner vara samma som ballongens uppfart.

Känner att jag borde öppna en ny tråd haha men har gått för långt med denna nu smile

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 14:26)

//John von Neumann

Yngve
Medlem

Precis innan bilen släpps är hastigheten v = v0.

Bilen påverkas då dels av tyngdkraften riktad neråt, dels av en lyftande kraft riktad uppåt.

När bilen släpps så försvinner den lyftande kraften och bilen påverkas då endast av tyngdkraften.

Från detta ögonblick är situationen helt identisk med bollkastet.

Nothing else mathers

Yngve
Medlem

Alla dessa uppgifter är precis samma sak.

Ett föremål har en hastighet v = v0 uppåt och påverkas endast av tyngdkraften neråt. Efter att föremålet nått sin vändpunkt handlar det endast om fritt fall.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Yngve skrev:

Precis innan bilen släpps är hastigheten v = v0.

Bilen påverkas då dels av tyngdkraften riktad neråt, dels av en lyftande kraft riktad uppåt.

När bilen släpps så försvinner den lyftande kraften och bilen påverkas då endast av tyngdkraften.

Från detta ögonblick är situationen helt identisk med bollkastet.

Ahh så klart! Den har ju en hastighet v0 innan den släpps. Men varför räknar man inte med att starthastigheten är = 0? Är det just för att den rörde sig uppåt med v0 innan den släpptes?

Tack Yngve för dina svar du anar inte hur mycket det hjälpt mig smile!!!!
Det är såna här "simpla" grejer som gör att man klarar av de svårare uppgifterna.

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 14:41)

//John von Neumann

mdp
Medlem

Registrerad: 2011-08-12

Yngve skrev:

Efter att föremålet nått sin vändpunkt handlar det endast om fritt fall.

Begreppet "fritt fall" används även för föremål på väg upp (som endast anses påverkas av tyngdkraften), vi behöver inte vänta tills den vänder.

sprite111
Medlem

mdp skrev:

Yngve skrev:

Begreppet "fritt fall" används även för föremål på väg upp (som endast anses påverkas av tyngdkraften), vi behöver inte vänta tills den vänder.

hmm om ett föremål dras upp med en hastighet u och släpps -medan den åker upp- och faller fritt. Varför räknar man med att starthastigheten för fritt fallet (neråt) är = u och inte 0?

Min teori är just för att den rörde sig med farten u. Stämmer denna teori? Finns det en djupare förklaring?
Följdfråga om ovan teori stämmer: Gäller det alla scenarion där något först åker upp med en hastighet och sedan släpps?

------'
Så kontentan är:
Om jag ska teckna integralen  v dv vilka gränser ska jag sätta för ett föremål som rört sig med hastigheten u uppåt och sedan släppts (rörelsen är nu/ska bli ner)?

Borde väl vara undregräns = u. Och eftersom 'g' ökar hastigheten bör övre gränsen bli en viss hastighet v.

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 15:02)

//John von Neumann

Yngve
Medlem

mdp skrev:

Yngve skrev:

Ja kanske det. Om man ska räkna på det hela är det dock enklare att börja räkna vid vändpunkten.

Alla dessa fall täcks av tänket och formlerna rörande kaströrelse.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Yngve skrev:

mdp skrev:

Yngve skrev:

Ja kanske det. Om man ska räkna på det hela är det dock enklare att börja räkna vid vändpunkten.

Alla dessa fall täcks av tänket och formlerna rörande kaströrelse.

Och vid vändpunkten är hastigheten v0 om föremålet rörde sig uppåt med v0 innan den släpptes i farten?

//John von Neumann

Yngve
Medlem

Återigen, nej.

Vid vändpunkten är hastigheten 0.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Yngve skrev:

Återigen, nej.

Enligt bokens lösning "På uppvägen liksom nervägen är farten v0"

Tänker på bilen som dras upp med hastighet v0 och sedan släpps medan den var på väg upp. Den kastas alltså inte upp utan dras hela tiden med konstant fart v0 tills den släpps.

Under resans gång neråt tills den landar får v0 en ökning som kommer från gravitationsaccelerationen.

Senast redigerat av sprite111 (2016-12-12 15:07)

//John von Neumann

Yngve
Medlem

sprite111 skrev:

Yngve skrev:

Återigen, nej.

Enligt bokens lösning "På uppvägen liksom nervägen är farten v0"

Nu ser jag inte vad det står i din bok, men jag antar att den bara beskriver hastigheten i en punkt på väg upp och i samma punkt  på väg ner, inte vad som händer i vändpunkten.

Det motsäger alltså inte att hastigheten är 0 vid vändpunkten.

Nothing else mathers

sprite111
Medlem

Ahha0! Tack! Ska klura lite mer på detta. Tack för dina/era svar, tagit mig en bit framåt! smile

Senast redigerat av sprite111 (2017-01-15 07:00)

//John von Neumann

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY] En boll kastas upp, hastighet upp/ner samma? [EDIT #1 av TS]

Sidfot