Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

avoir eller être i passé composé

sirisvea
Medlem

Registrerad: 2016-12-09

avoir eller être i passé composé

hej!
jag håller på med passé compossé och kom över att jag inte vet när det är avoir eller être, kan någon nhjälpa mig så skulle det vara jätte snällt!

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Re: avoir eller être i passé composé

Det är i regel avoir.

T.ex

J'ai parlé     = Jag har talat

Men det finns ett par verb, t.ex att födas eller att anlända. Vilket anses vara rörelseverb, då böjer man det med etre. T.ex Jag har föds = Je suis né.

Nästan alltid är det dock avoir tongue
Fråga gärna mer om du inte förstod smile

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

sirisvea
Medlem

Luft skrev:

Det är i regel avoir.

T.ex

J'ai parlé     = Jag har talat

Men det finns ett par verb, t.ex att födas eller att anlända. Vilket anses vara rörelseverb, då böjer man det med etre. T.ex Jag har föds = Je suis né.

Nästan alltid är det dock avoir tongue
Fråga gärna mer om du inte förstod smile

men juste! visst är det så att det är ca 13 reflexiva verb  och aller gruppen då man bara använder être och annars bara avoir?

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

För de flesta verb är det med avoir och de som böjs med etre räknas som undantag men det finns ingen definitiv enkel regel som alltid kan användas . Detta är likt hur det var med femininina och maskulina substantiv; visst för objekten med konventionella "kön" så finns en regel men för resten så behöver man lära sig dem individuellt.

I fallen med de första verben man lär sig och som böjs med etre så kan man konstatera att de flesta av dem har med rörelse till/från/in/ut ur i något eller förändring av tillstånd att göra.

aller - att gå/åka
venir - att komma
sortir - att gå ur
entrer - att inträda/gå in i
arriver - att anlända vid

handlingar som beskriver något som händer med en själv även om det är i relation till något.

avoir-verben oftare är handlingar som utförs på något annat. Jag har talat till/med någon annan; parler. Jag har läst en bok (lire) osv.

Detta är ingen definitiv regel men här i början kan du kanske i alla fall försöka klassificera de etre-verb som du behöver lära dig i grupper utifrån vad de handlar om för att försöka hålla reda på dem på det viset.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-12-09 09:19)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

sirisvea
Medlem

SeriousSquid skrev:

För de flesta verb är det med avoir och de som böjs med etre räknas som undantag men det finns ingen definitiv enkel regel som alltid kan användas . Detta är likt hur det var med femininina och maskulina substantiv; visst för objekten med konventionella "kön" så finns en regel men för resten så behöver man lära sig dem individuellt.

I fallen med de första verben man lär sig och som böjs med etre så kan man konstatera att de flesta av dem har med rörelse till/från/in/ut ur i något eller förändring av tillstånd att göra.

aller - att gå/åka
venir - att komma
sortir - att gå ur
entrer - att inträda/gå in i
arriver - att anlända vid

handlingar som beskriver något som händer med en själv även om det är i relation till något.

avoir-verben oftare är handlingar som utförs på något annat. Jag har talat till/med någon annan; parler. Jag har läst en bok (lire) osv.

Detta är ingen definitiv regel men här i början kan du kanske i alla fall försöka klassificera de etre-verb som du behöver lära dig i grupper utifrån vad de handlar om för att försöka hålla reda på dem på det viset.

tack så mycket!

Sidfot