Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Rättning av spansktext? :)
- Drakemonster
- Medlem
- Registrerad: 2016-12-07
Rättning av spansktext? :)
Skulle någon vänlig själ kunna rätta denna lilla del?
La Navidad
En la Suecia, mi y mi familia celebramos la Navidad cada año. Pero hay una excepción cada año. Mi cumpleaños 12 de diciembre. Porque mi cumpleaños es a finales de año yo recibo un montón de regalos en diciembre
- annlu
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-02
Re: Rättning av spansktext? :)
Drakemonster skrev:
La Navidad
En la Suecia, mi y mi familia celebramos la Navidad cada año. Pero hay una excepción cada año. Mi cumpleaños 12 de diciembre. Porque mi cumpleaños es a finales de año yo recibo un montón de regalos en diciembre
Kul tvist med din julberättelse!
Suecia har inte artikel framför sig. Väldigt få länder skrivs egentligen med artikel i spanskan och de som har (t.ex. Viajo a la India) kan lika gärna skrivas utan (Viajo a India). Det är alltså säkrast att skriva utan ifall man är osäker (gäller såklart inte fall som El Salvador där artikeln är en del av namnet och skrivs med stor bokstav).
Du har skrivit mig och min familj, men vill ha: jag och min familj.
Du har skrivit att ni firar jul varje år men att det finns ett undantag varje år. Men är det varje år så är det ju inget undantag utan en regel, eller hur? Ta inte bort meningen (den är ju kul att ha där som lite "teaser" inför det du berättar sen) men du kanske kan hitta på en annan formulering. Kanske nått i stil med "Julen är alltid extra speciell för mig" eller "För mig finns det alltid ett plus" eller "Det finns en rolig grej varje år".
Mi cumpleaños es el 12 de diciembre. (Grattis i förskott!)