Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Hur får jag bättre betyg?

Littlepig
Medlem

Registrerad: 2016-11-25

Hur får jag bättre betyg?

Hej,
jag går i åttan just nu och har 262.5 i merit. Vet nu på förhand att jag kommer sänka mig från B till säkert E-D i bild pga läraren och då får jag alltså ännu mindre meritpoäng och kommer nog inte höja mig någonstans. Jag har inte varit så studiemotiverad på flera år, så därför har jag väl inte riktigt satsat. Det är jag villig att göra nu. Problemet är att lärarna inte berättar vad man ska göra bättre för att få bättre betyg. De bedömer och sedan får man ett betyg. Jag har frågat flera gånger vad jag ska göra bättre men de säger bara att man ska göra sitt bästa. Har någon något generellt tips till att höja sig framför allt i NO och matte? Har D i alla ämnen där.. Jag försöker alltid skriva så utförligt jag kan men tydligen räcker det inte. Skulle gärna vilja ha minst C i fysik, kemi och biologi (hade C i biologi förra året men sänktes), det skulle ju göra meritvärdet mycket högre.

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

Re: Hur får jag bättre betyg?

Littlepig skrev:

Hej,
jag går i åttan just nu och har 262.5 i merit. Vet nu på förhand att jag kommer sänka mig från B till säkert E-D i bild pga läraren och då får jag alltså ännu mindre meritpoäng och kommer nog inte höja mig någonstans. Jag har inte varit så studiemotiverad på flera år, så därför har jag väl inte riktigt satsat. Det är jag villig att göra nu. Problemet är att lärarna inte berättar vad man ska göra bättre för att få bättre betyg. De bedömer och sedan får man ett betyg. Jag har frågat flera gånger vad jag ska göra bättre men de säger bara att man ska göra sitt bästa. Har någon något generellt tips till att höja sig framför allt i NO och matte? Har D i alla ämnen där.. Jag försöker alltid skriva så utförligt jag kan men tydligen räcker det inte. Skulle gärna vilja ha minst C i fysik, kemi och biologi (hade C i biologi förra året men sänktes), det skulle ju göra meritvärdet mycket högre.

Hej!

Några tips jag har (av egen erfarenhet) är att exempelvis anteckna viktiga saker som läraren tar upp och fokusera på det som känns svårt.

T.ex. matten, är det redovisningen som du behöver förbättra eller problemlösningen?

Jag tycker att du borde fråga din mattelärare vilken/vilka del/delar du behöver fokusera på för att exempelvis uppnå ett högsta betyg!

Samma sak gäller alla andra ämnen, såsom NO.

Lycka till med plugget och hoppas att du hittar motivationen!

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

hasse98
Medlem

Registrerad: 2013-03-02

Hej!
Jag skulle rekommendera att gå in på skolverkets hemsida och läsa igenom betygskriterierna för det ämnet du vill höja dig i. Vid t.ex. en sam-inlämning, försök att fokusera oerhört mycket på att jämföra och sätta i olika perspektiv så att lärarna kan bocka av detta vid betygsättning av ditt arbete.

Vill även lätta på ditt hjärta lite genom att säga att betygen i högstadiet inte har så stor betydelse egentligen, fokusera mer på att lära dig smile

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Det bästa sättet är att gå till läraren efter lektionen och säga. Hej jag ligger på C just nu och jag vill göra allt som står i min makt för att höja mig till A. Om en lärare vet att du är beredd att göra allt för att höja dig kommer läraren hålla ett extra öga på dig. Det blir lättare helt enkelt. Du kan gå och fråga läraren exempelvis om det är mattefrågor eller teorifrågor som kommer som A frågor på kommande fysikprovet och så vidare. Och om du har tur kanske läraren ger lite info!

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

Sidfot