Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Måste jag ÄLSKA No-ämnen för natur?
- axeelz
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-23
Måste jag ÄLSKA No-ämnen för natur?
Hej! Jag går i årskurs 9 och ska snart göra mitt gymnasieval. Jag velar extremt mycket och vet inte om jag ska gå Natur eller Samhäll. Just nu är mitt framtida drömyrke att bli journalist och då skulle ju Samhäll med inrikting Media vara ett bra alternativ. Men, tidigare år har veterinär varit mitt drömyrke och detta ändrar sig väldigt ofta. Därför tänker jag att natur kanske är det bästa alternativ, då jag inte har några begränsningar alls i framtiden? För om jag går samhäll måste jag ju gå ett naturvetenskapligt basår för att få samma behörighet som en naturelev, vilket känns lite tråkigt...
Jag skulle nog själv säga att jag är något skarpare på SO, men jag är absolut inte dålig på naturvetenskapliga ämnen för den delen. Jag tycker inte att något ämne i skolan är speciellt roligt, så jag skulle nog inte kalla mig för varken SO- eller NO-människa. Men är Natur verkligen SÅ jobbigt som folk beskriver det? Och måste man verkligen ÄLSKA NO-ämnena? Jag gillar matte och biologi, medan fysik och kemi är mindre roligt. Vad tycker ni, låter Natur som ett dåligt/bra alternativ för mig?
Senast redigerat av axeelz (2016-11-23 07:23)
- ediskey
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-13
Re: Måste jag ÄLSKA No-ämnen för natur?
Det blir roligt när man väl förstår och anstränger sig och man är oftast med människor som har samma ambitioner. Jag har valt en naturlinje och älskar verkligen inte NO-ämnen, tycker det är lite intressant kanske. Det är bredare osv. man har fler möjligheter men mindre fritid, du måste överväga
If you want success, never stop trying
- casshi
- Medlem
- Registrerad: 2016-03-03
Re: Måste jag ÄLSKA No-ämnen för natur?
Jag tycker att du ska följa din magkänsla som du har just nu! Att tänka på framtiden nu är slöseri med din tid. Att gå natur för att du framtiden har en bredd, om du eventuellt vill gå någon linje där du behöver behörighet som naturelev, är egentligen helt onödigt.
När jag gick gymnasiet gick jag mediekommunikation, med inriktning på textkommunikation. Idag tre år senare, går jag ett program på KTH, jag behövde läsa till en mattekurs, matematik 4, för att få behörighet till mitt program. Det tog mig ett halvår att läsa 25% på distans, och det var inte särskilt tungt att läsa den kursen vid sidan av mitt heltidsjobb.
Är du intresserad av något kommer du också bli bra på det, och visar det sig att du efter studenten är intresserad av något annat, så kan du ALLTID lägga till för att jobba med/studera inom det du är intresserad av.
Kör på magkänslan och gå samhäll om det är det du är intresserad av och vill göra just nu, vill du kan du dessutom göra strategiska val när du gör dina "valfria" kurser. Jag la exempelvis till Matematik B och C, Naturkunskap B och Historia A och B som valfria kurser, det gjorde så att jag sparade tid nu när jag ville in på KTH och bara behövde läsa till Matematik 4, som på min tid hette Matematik D.
Lycka till med ditt val!