Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Python (dela listan)

xam
Medlem

Registrerad: 2016-10-03

Python (dela listan)

Hej!
Jag skrev programmet nedanför som delar in en namnlista i två olika listor (vartannat namn).
T.ex. Maud hamnar i lista X1 och sedan Marie hamnar i listan X2 och så fortsätter processen.

Problemet: Den klarar av en lista på 11 namn just nu. Jag vill skriva om den så att den klarar av vilken lista som helst (hur lång den än må vara) och gör samma indelning i listorna X1 och X2.

Någon som kan ge mig lite tips på en mer optimerad verion? smile

https://s21.postimg.org/4zkb2rad3/foto.jpg

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: Python (dela listan)

Gör en for-loop över listindex.

Om listindex är jämt dvs

index % 2 == 0

så lägger du elementet i X1.

Om listindex är udda dvs

index % 2 == 1

så lägger du elementet i X2.

Eftersom varannat tal är jämt och varannat tal är udda så får du det du vill ha.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-11-19 15:37)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

if len(X1)>len(X2): X2.append(eachnumber)
else: X1.append(eachnumber)
skulle du kunna ha i loopen i stället för det du nu har.  Men eachnumber är ett konstigt namn. Varför inte name eller person?

xam
Medlem

Registrerad: 2016-10-03

Jätte bra lösningar! Tusen tack båda två.

Senast redigerat av xam (2016-11-28 20:00)

Sidfot