Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Mitt engelska uttal

PluggaSmart
Medlem

Registrerad: 2015-01-10

Mitt engelska uttal

Hej!

Snart är det NP (åk 9, muntliga) och egentligen så är det bara engelskan jag känner mig lite nervös för sad

Jag har därför lyssnas på engelska (typ varje dag) denna vecka samt spelat in mig några gånger samtidigt som jag diskuterar random frågor (oförberedd för att det ska vara likt NP).

Jag skulle verkligen bli glad om ni skulle kunna lyssna på en av inspelningarna (nedan) och ge mig feedback på uttalet (har ingen annan jag kan vända mig till) , på vad jag kan förbättra. Siktar mot ett A!

Inspelning: http://picosong.com/H9n2/

Skulle bli otroligt tacksam för hjälp och uppskattar all feedback smile

EDIT: Fixade länken (det fungerar nu!)

Senast redigerat av PluggaSmart (2016-11-05 08:42)

It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!

PluggaSmart
Medlem

Re: Mitt engelska uttal

Bump!

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Jag har lyssnat på inspelningen "Are you addicted to the phone".

Jag tycker att du överlag har ett bra uttal, det är inte många ord som låter konstigt.

Om jag ska ge någon konstruktiv kritiv så kan det vara att du ibland inte uttalar alla stavelser, det låter som att du har lite bråttom och att orden flyter ihop lite (exempel ordet "unfortunately" vid 0:12, låter lite som "unfortuntly"). Kanske du ska prata en smula mer långsamt och artikulera orden lite tydligare?

Annan detalj: När du sa ordet "especially here in Sweden" vid 2:36 lät det som om du sa "special here in Sweden".

Nothing else mathers

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Det finns inga problem i ditt uttal i meningar att man lätt kan identifiera orden och föstår vad du säger. Vid en genomlyssning var det heller inget som fick en att reagera med "herregud, det är inte sådär man uttalar det ordet" utan var i grund och botten korrekt även om det ofta är en distinkt svensk accent du har vilket det visserligen inte är något fel på. Men denna man kan man även lätt släta ut genom att öva specifika dialekter som sydstatsamerikanska al la True Blood eller brittisk engelska rentav parodiserat som i Monty Python.

Fanns fler irriterande saker i grammatiken som att uttrycket "the phone" inte riktigt fungerar då det får det att låta som en individuell specifik telefon när något som "are people addicted to their phones" eller pluralis "phones" hade låtit bättre.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-11-09 11:11)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

PluggaSmart
Medlem

Okej, har tagit till mig den feedback jag fått och ska tänka på det, inte bara under NP, utan även andra muntliga tal. Ska försöka prata lite långsammare (artikulera orden tydligare) samt tänka på grammatiken!!

Tack såååå mycket för hjälpen smile

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Ett tips är att försöka att undvika ordet "like" finns en risk att man börjar använda det för frekvent

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

PluggaSmart
Medlem

Tack för tipset, ska tänka på att inte använda det för ofta!

Sidfot