Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Engelska NP!
- PluggaSmart
- Medlem
- Registrerad: 2015-01-10
Engelska NP!
Tjenare Pluggakutare!!
Nu är det så att jag har engelska np nästa vecka (åk 9, muntliga) och känner mig lite nervös , vill uppnå högsta möjliga betyg!
Jag undrar om ni har lite tips & råd, på exempelvis hur jag kan förbereda mig inför det.
Ni som har gjort det (inte bara i år, även andra), hur kändes det?
Alla tips uppskattas!!
Tack på förhand!
It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
Re: Engelska NP!
PluggaSmart skrev:
Tjenare Pluggakutare!!
Nu är det så att jag har engelska np nästa vecka (åk 9, muntliga) och känner mig lite nervös, vill uppnå högsta möjliga betyg!
Jag undrar om ni har lite tips & råd, på exempelvis hur jag kan förbereda mig inför det.
Ni som har gjort det (inte bara i år, även andra), hur kändes det?
Alla tips uppskattas!!
Tack på förhand!
Försök ta det lugnt, jag vet inte om man får ta med sig ett glas vatten, men om det är möjligt att göra det skulle jag tipsa om det. Det tar bort lite av nervositeten för att tungan ska fastna i gommen, dessutom kan man ta en sekunds paus och dricka lite grann om man inte kommer på något att säga.
Vet du vilka du har provet tillsammans med? Försök att analysera dem innan provet, prata gärna lite med dem om det. Är de nervösa? Gillar de att prata engelska? Har de lätt för denna typ av prov? Under de första minuterna behöver du bekräfta alternativt dementera dessa tankar lite snabbt i huvudet. Kort sagt: Du vill ha en snabb förståelse av vilka personer de är. (Kom ihåg att de inte nödvändigtvis måste vara samma typer av människor utanför provsalen) Målet är att ni ska kunna ha en diskussion, och detta hjälper dig att veta hur du ska "handskas" med de olika personerna. Om någon/några är blyga, var inte rädd för att försöka bjuda in dem i samtalet! Fråga vad de tycker om frågan, om de kanske har någon annan infallsvinkel, eller liknande. Även om de inte svarar utförligt ger dig detta "försöker starta dialog istället för att endast prata själv-poäng". Om du har någon som pratar hela tiden är det bra om du ligger lite i framkant så att ni andra får en syl i vädret.
Andra tips:
Ställ inte ja/nej-frågor, utan försök få ut utförliga svar ur folk.
Glöm inte bort att andas.
Om det inte går perfekt under en kort stund är allt inte förstört.
Lycka till!
(Gjorde provet för några år sedan)
- PluggaSmart
- Medlem
- Registrerad: 2015-01-10
Re: Engelska NP!
Tack så mycket för tipset
Fler förslag?
It’s okey to not know, but it’s not okey to not try!