Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » [MA 4/D] Räcker np för att få ett betyg i kursen?

[MA 4/D] Räcker np för att få ett betyg i kursen?

parabel
Medlem

Registrerad: 2011-11-08

[MA 4/D] Räcker np för att få ett betyg i kursen?

Hej,

jag har haft två prov i ma 4 som jag struntat i att göra. Räcker det med att jag klarar mig på np för att få ett slutbetyg i kursen? Np testar väl alla betygskriterierna?

Tråd flyttad till Gymnasiet av moderator. /statement

nv/nv

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: [MA 4/D] Räcker np för att få ett betyg i kursen?

Beror som alltid lite på. Visar du att du uppfyller alla betygskriterier för godkännt via provet får du med hög sannolikhet godkännt på kursen. Lärare och administrationen vill generellt att alla elever i alla fall ska få godkännt (alltså E) så uppnår man kraven så får man ett betyg.

Sen är inte att få "E" på provet dock nödvändigtvis samma som att ha uppnått betygskraven då man kanske helt missar alla uppgifter på ett område, säg integration, men får poäng på deriverings-uppgifter så att man når upp till poänggränsen för E på provet.  Dock så har man fortfarande inte visat att man kan integrera tillräckligt bra för att få E på kursen och läraren kan motivera med att "om man inte ens kan integrera  x^2 så får man inte godkännt oavsett om man kan derivera x^2 exp(sin(x + 2))".
Samma sak som att man kan ha fått full poäng på "A-uppgifterna"  men fortfarande falla ner till C för att man inte lyckats tillräckligt bra med de "enklare" uppgifterna på proven.

Så så länge du gör någorlunda bra ifrån dig på provet så bör det inte vara några problem men prata gärna med den ansvariga läraren så att du vet vad hens förväntningar är. Om inget annat är det inte för sent att kanske klämma in någon extra examination för att fylla hålen. Bäst att fråga redan idag.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-10-26 07:45)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [MA 4/D] Räcker np för att få ett betyg i kursen?

Omöjligt för oss att svara på.
Fråga din lärare.

Nothing else mathers

• Forum
  •  » Gymnasiet
  •  » [MA 4/D] Räcker np för att få ett betyg i kursen?

Sidfot