Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Kurs i matematik 1c för vuxna?
- Frigo
- Medlem
- Registrerad: 2016-10-18
Kurs i matematik 1c för vuxna?
Hejsan!
Jag har redan gått gymnasiet, är 26 år nu så när jag pluggade matte så var det matte A, B och C, och jag fick godkänt i alla. Nu håller jag på att läsa programmering och känner att jag håller på att gå under pga svåra logiska uträkningar, och måste verkligen fräscha upp mattekunskaperna.
Jag söker därför en kurs i matte 1c (och gärna 2c efter det), för vuxna. Men komvux fungerar tydligen inte för det får man inte lov att gå om man har godkänt i ämnet sedan tidigare. Jag har sökt med ljus och lykta efter NÅGON kurs i gymnasiematte för vuxna i Stockholm, men jag hittar ingenting! Allt är bara komvux... Jag skulle gärna betala kursavgift, bara jag hittar något.
Vet ni där ute om det finns någonting i Stockholmsområdet?
/Chris
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Re: Kurs i matematik 1c för vuxna?
Så vitt jag vet kan man över lag inte läsa gymnasiekurser man redan har godkänt i, så det gäller nog inte bara Komvux utan även Hermods, Eductus och alla andra som håller kurser på gymnasienivå.
Däremot antar jag att det finns flera lösningar på högskolor/universitet. Off the top of my head så kommer jag att tänka på att Stockholms Universitet har en 7,5-hp-kurs som heter Förberedande kurs i matematik som de skriver är "för dig som vill fräscha upp eller fördjupa dina matematikkunskaper inför universitetsstudier". Den har Ma 3/C som förkunskapskrav så nivån borde vara lagom för dig.
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- Frigo
- Medlem
hej!
bra svar och tack för infon om SUs förberedande kurs i matematik, den kan definitivt vara aktuell i framtiden. tyvärr har jag precis fått jobb och kommer att jobba heltid, så jag hoppades kunna hitta någon kvällskurs..
edit: pluggar just nu men har fått jobb och börjar om ett par veckor, därav paniken.
/Chris
Senast redigerat av Frigo (2016-10-18 12:57)
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Gå in på Mattenoken.se och plugga på egen hand - be om hjälp här på Pluggakuten om det behövs.
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Smaragdalena skrev:
Gå in på Matteboken.se och plugga på egen hand - be om hjälp här på Pluggakuten om det behövs.
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Jag tänkte just ge ungefär samma tips som Smaragdalena. Beroende på vad du har för självdisciplin så kan ju självstudier vara ett alternativ. Om du skaffar boken/böckerna som hör till gymnasiekurserna så kan du jobba dig igenom dem när du har tid, och du kan använda det här forumet för hjälp om du har några funderingar eller fastnar. Läser man på t.ex. Eductus eller Hermods så pluggar man helt eller mestadels på egen hand ändå så det vore ingen större skillnad.
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.
- Luft
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-18
http://wiki.math.se/wikis/sommarmatte1/ … per_av_tal
Börja här, och jobba dig neråt. Finns exempel och uppgifter och så vidare. Detta är tänkt att någon som läst matematik C ska kunna en liten bit iaf
(Du kommer dock inte kunna se några videos om du inte läser den här kursen på högskolan)
Senast redigerat av Luft (2016-10-18 15:15)
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.
- Luft
- Medlem
- Registrerad: 2014-09-18
Eventuellt Låna matematik 1 boken på biblioteket och gör boken själv. Det funkar fint
A complicated thing is just a bunch of simple things put together.
- oggih
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Självdisciplin är ingen lätt sak, så man ska nog inte underskatta utmaningen som det innebär att läsa helt på egen hand.
Känner tyvärr inte till några kvällskurser eller liknande, däremot finns det flera alternativ när det gäller distansstudier. Kolla in sommarmatte.se, som så vitt jag vet går att signa upp för och påbörja året runt. Båda kurstyperna är hyfsat välgjorda och kvalitativa, och går att läsa i den takt man själv vill. Kolla läromedlen för de olika kurstyperna så att du får en känsla för vilken som passar din nivå bäst. Den lite svårare kurstyp B (som är just den kurs som Russel rekommenderar i sitt första inlägg) innehåller en del kul diskret matematik, som nog kan intressera en programmerare som du
Om du inte hittar något kvälls-/distanskursalternativ som passar skulle du kanske kunna försöka hitta en programmeringskompis som sitter i samma sits och skapa en egen liten studiecirkel. Då kan ni i motivera varandra och se till så att det hela inte flyter ut i sanden.
Senast redigerat av oggih (2016-10-18 16:30)
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- Frigo
- Medlem
hej tack för många grymma tips! har varit inne på sommarmatte och kollat, och både kurserna för kurs A och B verkar bara vara öppna under sommaren. men jag hittade båda kurserna som PDF och även facit till kurs A, så det ska väl hålla mig sysselsatt! Kanske kan jag läsa igenom kurs A själv och anmäla mig till kurs B till sommaren 2017, men det känns lite avlägset just nu.
Jag panikköpte boken matematik 5000 1c igår också så den ska väl komma i dagarna haha. vad tycker ni om den förresten? bra, dålig? men i avsaknad av kvällskurser så har jag nog tillräckligt med material för att börja jobba på det här.
- oggih
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Låter som att du har att göra för ett tag framöver!
Notera dock att Högskolan i Gävle fortfarande inte har stängt anmälan till den distanskurs som drar igång i januari (tror den är av kurstyp A). Kan vara värd att kolla på:
https://www.antagning.se/se/search?peri … sterPart=0
ifall du vill få högskolepoäng för ditt arbete och lite extern motivation.
Matematik 5000-serien är helt okej. Jag lärde mig gymnsiematematiken från kurs A till E till stor del på egen hand via den tidigare 3000-serien, och kan inte minnas annat än att den gjorde sitr jobb bra. En bra sak är att de har rätt sjysta repetionsuppgifter i slutet av kapitlen, och en del kul förslag på experimentella aktiviteter inför varje nytt avsnitt.
Ska man vara lite kritisk är det inte så mycket text, och det är lite väl mycket fokus på tråkiga standarduppgifter givna i direkt anslutning till teorin man behöver för att lösa dem (tidigare upplagor innehöll mer blandade problemlösningsuppgifter som nu verkar ha tagits bort). Tycker den på det hela taget misslyckas rätt kapitalt med att få matematik att kännas spännande, roligt och relevant, så den kompletteras lämpligen med coola youtubeklipp (bra kanaler är mathologer, numberphile, vihart och 3blue1brown). Av det lilla jag har sett av andra läromedel (origo, exponent osv.) så verkar 5000-serien faktiskt vara en av de bättre.
Senast redigerat av oggih (2016-10-19 02:53)
Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.
- Frigo
- Medlem
Alright perfekt! Var lite rädd att 5000-boken skulle vara ett dåligt köp, men det känns bättre nu. kursbeskrivningen av distanskursen i gävle lät riktigt bra och det är perfekt att det inte är helfart, så att jag kan hinna med livet samtidigt. så jag skickade iväg en sen anmälan! hoppas att den går igenom.
/Chris