Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Samiska

xam
Medlem

Registrerad: 2016-10-03

Samiska

Är det någon som vet hur man säger "Jag älskar dig" på samiska? wink

Pistolero
Medlem

Registrerad: 2008-12-09

Re: Samiska

xam skrev:

Är det någon som vet hur man säger "Jag älskar dig" på samiska? wink

Tänk på att samiska är en samlingsnamn för flera olika språkvarianter, och därför bör man specificera vilket samiskt språk man syftar på. Det är ungefär som att fråga hur man säger något på "nordiska" istället för att specificera språket så som svenska, danska, isländska, norska eller färöiska. tongue

Har har du några av de vanligaste samiska språkvarianterna i Sverige som innehåller översättningen för "jag älskar dig":
Nordsamiska: Mon ráhkistan du.
Lulesamiska: Mån ähtjáv duv.
Sydsamiska: Manne datnem eahtsam.

Edit:
Finns väl också pitesamiska och umesamiska i Sverige, men där är jag lite osäker på vad meningen blir på dessa språk. Nordsamiska är det största samiska språket och är det man bör satsa på om man vill nå ut till så många som möjligt med sitt budskap.

Senast redigerat av Pistolero (2016-10-04 03:26)

xam
Medlem

Registrerad: 2016-10-03

Re: Samiska

Tackar! Du förklarade väldigt utförligt och bra.
Jag får tänka på att samiska är ett samlingsnamn för flera olika språkvarianter.

Sidfot