Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Integrationsteori, bra för fysiker?

aloshi
Medlem

Registrerad: 2009-09-14

Integrationsteori, bra för fysiker?

Hej!!

Hur bra är Integrationsteori för fysiker? Jag kommer läsa väldigt mycket kvantmekanik i framtiden å därför kommer jag under VT17 läsa mattekurser som gynnar mig i kvantmekaniken. Just nu läser jag komplex analys och Linjär analys. Till VT17 kommer jag läsa Ordinära differentialekvationer och jag behöver läsa en till kurs. Jag tittade på kursen Integrationsteori och innehållet i kursen. Det verkar inte som att innehållet har med kvantmekanik eller fysik allmänt att göra. Det är den uppfattningen jag har fått men kan vara helt fel, därför undrar jag om ngn kunnig kan svara mig på om Integrationsteori är bra för fysiker?

Senast redigerat av aloshi (2016-10-15 12:32)

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: Integrationsteori, bra för fysiker?

All matte är bra för all fysik men nog bäst om du länkar kursbeskrivningen för att man ska kunna göra en bedömning i det här fallet.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

aloshi
Medlem

Registrerad: 2009-09-14

SeriousSquid skrev:

All matte är bra för all fysik men nog bäst om du länkar kursbeskrivningen för att man ska kunna göra en bedömning i det här fallet.

aaa, det stämmer men tänker på att visa kurser är mer givande än andra. Kursen jag hade tänk läsa är
http://www.lu.se/lubas/i-uoh-lu-MATM19

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Jag skulle säga att den typen av integrationsteori som sedan leder in i funktionalanalysen där saker som inre produkter i Hilbertrum formellt är Lebesgue-integraler är en viktig byggsten för att förstå den matematiska grunden för kvanteorin.

När man skriver saker som de där inre produkterna i kvantfysiken
LaTeX ekvation
så är ju dessa integraler och som formellt förstås som Lebesqueintegraler osv.

Ska man någon gång studera den matematiska grunden för kvantteorin så är det i något skede nödvändigt att absorbera den här teorin men i de flesta kvantkurser jag har läst var det formella behovet av integrationsteori/funktionalanalys(bevis) i praktiken noll. Visst det var rätt trevligt att kunna se ett kvantresultat och se paralellerna till funktionalteorin men det var betydligt viktigare att utveckla en fysisk intuition och tumregler än att faktiskt bry sig om att bevisa saker. Med fysik brukar beviset vara att det matchar verkligheten snarare än att alla detaljer i resonemangskedjan följde axiomen.

Så sammanfattningsvis: Ja det är bra, säkert oumbärligt inom vissa grenar på doktorandsnivå, men för kandidat-master så är det mer av en bonus och saker som abstrakt algebra, komplex analys med specialfunktioner, algoritmanalys, osv har ganska jämförlig nytta och är beroende på personlighetstyp kanske roligare och mer värt på det sättet. Apropå listan listan så bör även Partiella differentialekvationer nog behandlas före alla dessa saker.

Senast redigerat av SeriousSquid (2016-10-15 14:09)

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Förlåt om jag derailar tråden men SMBC har gjort den perfekta illustrationen till SeriousSquids inlägg. ^^

SeriousSquid skrev:

Ska man någon gång studera den matematiska grunden för kvantteorin så är det i något skede nödvändigt att absorbera den här teorin men i de flesta kvantkurser jag har läst var det formella behovet av integrationsteori/funktionalanalys(bevis) i praktiken noll. Visst det var rätt trevligt att kunna se ett kvantresultat och se paralellerna till funktionalteorin men det var betydligt viktigare att utveckla en fysisk intuition och tumregler än att faktiskt bry sig om att bevisa saker. Med fysik brukar beviset vara att det matchar verkligheten snarare än att alla detaljer i resonemangskedjan följde axiomen.

http://www.smbc-comics.com/comics/20130120.gif

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

En liten fråga i utkanten av ämnet - heter inte kursen något med Integralteori? Integrationsteori fick mig helt på fel spår - tänkte mig integration av kvinnor/ invandrare/ funktionshindrade och liknande.

sneagel
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Smaragdalena skrev:

En liten fråga i utkanten av ämnet - heter inte kursen något med Integralteori? Integrationsteori fick mig helt på fel spår - tänkte mig integration av kvinnor/ invandrare/ funktionshindrade och liknande.

https://www.google.se/search?client=ubu … XHZMXki-gH

Sidfot