Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Kashmir-konflikten enligt konstruktivismen

EvelineNadja
Medlem

Registrerad: 2015-09-15

Kashmir-konflikten enligt konstruktivismen

Hej på er allihopa! big_smile

Om ca 2 veckor ska vi hålla en debatt i kursen "Internationella Relationer", där varje elev har tilldelats ett teoriperspektiv och en konflikt. Själv blev jag tilldelad konstruktivismen och Kashmir-konflikten, och det jag ska debattera för är att mitt teoriperspektiv är det bästa för att förklara orsakerna, händelseförloppet och konsekvenserna till konflikten.

Det jag hittills har kommit fram till är att Indien vill bli en stormakt och därmed agerar efter detta (en stormakt "ger" ju inte bara bort landsyta sådär pga att det svagare grannlandet vill ha det), och att Kashmir är viktigt för både Indiens och Pakistans religiösa identitet. Mina motargument till "realisterna" är att en bestående rivalitet som den mellan Indien och Pakistan enligt deras teoriperspektiv inte borde existera där det ena landet är överlägset det andra (i det här fallet hade Indien kunnat utplåna Pakistan).

Jag inser att detta kanske inte hör till allmänbildningen och att jag kanske inte kommer få så mycket svar - men OM det råkar sitta någon där ute med kunskap om internationella relationer/konstruktivism/Kashmir-konflikten, så är alla svar mycket, mycket, MYCKET uppskattade!

Senast redigerat av EvelineNadja (2016-10-09 21:54)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: Kashmir-konflikten enligt konstruktivismen

Kärnvapenmakten Pakistan kan också utplåna Indien! Konstruktivisten bör nog betona motsättningarna mellan folkgrupperna hinduer/muslimer (klasskamp) snarare än staternas religiösa identitet. Motsättningarna är inte bara religiösa utan gäller många sociala konstruktioner som  klädsel, genus och helgdagar.

EvelineNadja
Medlem

Henrik E skrev:

Kärnvapenmakten Pakistan kan också utplåna Indien! Konstruktivisten bör nog betona motsättningarna mellan folkgrupperna hinduer/muslimer (klasskamp) snarare än staternas religiösa identitet. Motsättningarna är inte bara religiösa utan gäller många sociala konstruktioner som  klädsel, genus och helgdagar.

Tack för svar!

Det är ju konflikten mellan Indien och Pakistan som jag ska förklara framförallt - så skulle du kunna förklara lite tydligare hur klasskampen mellan hinduer och muslimer påverkar den? Som jag förstått det är Kashmir till största delen muslimskt, men har en hinduisk (indisk) auktoritet - är det det du syftar på? Eller att Indien och Pakistan "tävlar" om Kashmir just för att de tycker att deras egna åsikter inom "kläder, genus och helgdagar" är bättre än den andres och borde prägla området? För jag har inte uppfattat det som att Indien har några problem med att området är muslimskt utan att de främst vill ha kvar landsytan - varav de inte tänker ge upp området till Pakistan.

Jag kanske inte har läst på tillräckligt för att riktigt förstå det här haha.. Men du får jättegärna utveckla det du skrev så att jag förstår bättre!

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Motsättningar mellan folkgrupperna gör att man ogärna ser en regering från den andra gruppen.

EvelineNadja
Medlem

Henrik E skrev:

Motsättningar mellan folkgrupperna gör att man ogärna ser en regering från den andra gruppen.

Så muslimerna i Kashmir (den stora delen av befolkningen) vill inte ha en hinduisk/indisk regering pga motsättningar? Medan hinduerna inte vill ha en muslimsk regering? Förstår inte hur det påverkar konflikten mellan Indien och Pakistan riktigt...

Sidfot