Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Ska resa - Handbagage
- Memerize
- Medlem
- Registrerad: 2014-11-05
Ska resa - Handbagage
Hej! Ska resa snart och undrar om jag kan använda en väska som handbagage, väskan är köpt utomlands på en marknad och är en kopia av ett känt märke. Kan jag använda den eller får man inte ha "fejk" märkesväskor?
Tacksam för svar!! ![]()
- Yngve
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
Re: Ska resa - Handbagage
Bara väskan håller sig inom måttgränserna så går det bra.
Spelar ingen roll om den är en kopia eller "äkta".
Nothing else mathers
- Memerize
- Medlem
- Registrerad: 2014-11-05
Åh vad bra, tack för svar! ![]()
- Russell
- Moderator
- Registrerad: 2013-08-22
Jag är övertygad om att det inte kommer att vara några som helst problem. Det kan dock sägas att det rent tekniskt kan bero på vart du ska resa. Svenska tullverket bryr sig inte om ifall du privat har en förfalskad väska utan lägger sig bara i om de har anledning att tro att det rör sig om kommersiellt bruk (vilket de förstås inte kommer att göra i ditt fall). Generellt är det helt enkelt inte olagligt för gemene man att äga förfalskade varar, utan det är att tillverka och sälja dem som är förbjudet. Det finns dock enstaka undantag (Italien åtminstone) där även det privata ägandet är straffbart, men till och med där tror jag att risken är minimal för att någon vanlig resenär ska hamna i trubbel.
Som sagt är det med all sannolikhet ingen fara och jag skulle inte oroa mig det minsta i ditt läge. Tullverket skriver dock att man kan kontakta det aktuella landets ambassad om man vill vara på säkra sidan.
The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.