Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Lågkonjunktur

emmaplugghorse
Medlem

Registrerad: 2016-09-14

Lågkonjunktur

Hej Hej Emmaplugghorse här.

Tänkte be er att hjälpa mig tänka igen. Att det kan vara så svårt ibland :-P

Jag har fått en ny uppgift som handlar om lågkonjunktur. Jag har gjort halva uppgiften och det är att beskriva vad en lågkonjunktur är och vad som orsakar det. Jag har även lätt förklarat vad man som land (Sverige) kan göra för att vända en lågkonjunktur och då har jag nämnt detta.....

"""Riksbanken kan sänka räntan för att stimulera ekonomin och få folk att handla mer. Sänkt ränta gör det lättare att ta lån och folk kommer därför att vilja handla mer och då får företagen mer att göra vilket leder till att fler människor kommer kunna få jobb.

Finansministern kan satsa på att skapa fler jobb, det kan göras på olika sätt, bland annat på skattelättnader, som de t.ex. gjort i restaurang branschen eller det så kallade rot avdraget som gör att det blir billigare att anlita t.ex. en snickare för att bygga om hemma. """"

Men nu ska jag förklara vad för konsekvenser detta kan ge för samhället och jag har kört fast. Någon som kan hjälpa mig ? smile

Här är hela uppgiften så ni får en klarhet i vad det är jag söker. Som sagt har jag gjort första punkten och det är sista punkten jag behöver en liten knuff i rätt riktning.

*Beskriv först vad en lågkonjunktur innebär och diskutera sedan vilka orsaker en lågkonjunktur kan ha samt vilka handlingsalternativ Sveriges regering idag har för att vända den ekonomiska utvecklingen mot bättre tider igen.

*Analysera slutligen vilka konsekvenser de olika lösningsalternativen får för Olle som individ och för samhället i stort.

Tack tack! Mvh Emma

Sidfot