Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Frågor om USA

farre1020
Medlem

Registrerad: 2014-01-29

Frågor om USA

Hejsan!

Jag undrar om denna fråga:

Vilket parti tillhör USA nuvarande president, alltså Barack Obama?

Jag har googlat men hittar ingeting. Skulle nån hjälpa mig och säga vilket av parti han tillhör.

Tack så mycket.
/Farre1020

Ingemar
Medlem

Registrerad: 2013-11-14

Re: Frågor om USA

Demokraterna.

Fråga om: GE, HI, RE, SH, SV, TK, SL eller IT i grundskolan
Titta mer: http://www.grundskoleboken.se/
Jag besvarar även frågor kring betyg, åtgärdsprogram och rättigheter/skyldigheter i grundskolan

farre1020
Medlem

Registrerad: 2014-01-29

Är det också den som är e styrande partiet  just nu?
/Farre1020

Faabz
Medlem

Registrerad: 2013-07-12

farre1020 skrev:

/Farre1020

Det går inte att svara på den frågan då varje delstat styrs av olika partier, men dock så finns det fler stater med republikanskt parti än demokratiska.

Jag har inga drömmar, endast mål.

DoublePocket
Medlem

Registrerad: 2013-06-02

farre1020 skrev:

/Farre1020

Både ja och nej . Senaten i USA leds just nu av Republikanerna dom har 54 platser mot demokraternas 46. De flesta lagförslagen går igenom där innan dom kan skickas till presidenten för att godkännas. Så för det mesta så är det de partiet som styr landet är de som kontrollerar senaten. Därimot kan presidenten genomföra lagar utan att gå egenom senaten. Detta brukar dock inte uppskattas av folket så det brukar presidenten inte göra ifall inte hen måste. Så Demokraterna har alltså inte full makt.

Sidfot