Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSM] Laplace: Beskriva en ekvation för rotation 90 grader?
- PimpNamedSlickBack
- Medlem
- Registrerad: 2011-11-01
[HSM] Laplace: Beskriva en ekvation för rotation 90 grader?
Hej!
Tänk er en skiva som sitter fast på en skruvdragare. Skivan roterar 90 grader på 5 sekunder och tröghetsmomentet kan försummas då skrivan är riktigt liten. Typ som en borr. Med andra ord så är det svårt att räkna ut denna tröghetsmoment.
Det jag vet är att skruvdragaren drivs med 12 Volt och antingen är det 12 volt eller inte 12 volt som är en pålagda spänningen.
Jag vet att det tar 5 sekunder för skrivan att rotera 90 grader. Hur ska jag då ställa upp en differentialekvation för att lösa detta problem?
Det jag tänker med är att jag ska försöka hitta . Det första jag gör är att jag skapar en ekvation som är lika med 12 volt.
Där ska föreställa den pålagda spänningen, där kan antingen vara 0 eller 1. Ska vara totala sträckan för skivans rotation då 5 är totala sekunder och är rotationshastigheten.
Men när jag gör om detta till en överföringsfunktion så blir det detta .
Problemet är att efter 5 sekunder så får jag värdet ungefär 12.5. Jag vet inte vad 12.5 betyder. Har jag gjort fel? Måste jag använda för att få det till radianer?
Senast redigerat av PimpNamedSlickBack (2016-08-30 06:18)
- SeriousSquid
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-17
Re: [HSM] Laplace: Beskriva en ekvation för rotation 90 grader?
Vad är problemet?
Rubriken talar om "en ekvation för rotation 90 grader" vilket inte är vettigt då det inte krävs någon ekvation för att beskriva en sådan rörelse -- endast ett tal (vinkelhastighet / periodtid / frekvens)
Sedan blandar du in fysik när du talar om tröghetsmoment och pålagd spänning men och s-variabeln i U,Y (okej och vad är dessa?) för tankarna till överföringsfunktioner i reglerteknik men utifrån den infallsvinkeln är problembeskrivningen underdefinierad då du ju inte bara kan titta på spänningen och maxspänning och extrahera hela modellen över borren. Det beror ju på motordesign osv.
Senast redigerat av SeriousSquid (2016-08-30 11:04)
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."