Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Vet inte vad jag vill
- Candius
- Medlem
- Registrerad: 2012-05-21
Vet inte vad jag vill
Jag har upptäckt ett problem i mitt liv. Jag tog studenten nu i juni. Så länge jag minns har min dröm varit att plugga på Handels i Stockholm. Men jag vet inte längre. Nu har jag börjat tveka på vad jag egentligen vill. Jag vet inte ens om jag vill plugga ekonomi längre. Jag vet inte över huvud taget vad jag vill plugga, eller vad jag vill jobba med.
Det enda jag känner mig sugen på nu är att resa. Jag vill uppleva världen, se alla världens hörn och uppleva nya kulturer och häftiga saker, långt bort från lilla landet lagom.
Jag har alltid tänkt att jag ska ta ett sabbatsår, men just nu känns det som att jag vill ha åtminstone två sabbatsår för att hinna resa, och klura ut vad jag vill göra i mitt liv.
Det är inte på något sätt så att jag sitter i sjön. Jag har jobb på Ica under sommaren och är i det närmaste lovad en anställning till hösten.
Just nu skulle jag vilja jobba till nästa sommar och därefter resa mer eller mindre hela året därpå för att därefter sätta mig i skolbänken. Jag skulle också vilja gå GMU och kanske fortsätta inom försvarsmakten.
Ett annat problem jag har börjat känna är att jag känner press att "göra av" mina betyg någonstans. Jag har höga betyg, typ 21,8, och jag känner att jag måste gå en utbildning som kräver så nära dessa betyg som möjligt. Men vad jag än kollar på så finns det ingenting som gör mig det minsta intresserad av att börja plugga.
Jag vet att det inte är någon stress. Jag vet att alla kommer säga "du kommer komma på det tids nog" och allt vad det är. Jag vet inte över ehuvud taget vart jag vill komma med allt det här eller vad jag vill ha ut av att jag skriver den här tråden, men jag antar att jag bara vill skriva av mig. Kanske finns det någon mer här på PA som känner så här? Skriv vad ni känner!
- MattePluggis
- Medlem
- Registrerad: 2013-08-28
Re: Vet inte vad jag vill
Det som har hänt tror jag är att du har blivit pluggtrött/skoltrött. Det händer alla någon gång i livet, man ger upp för att man inte orkar stå ut med er. Sabbatsår verkar vara något passande för dig, men innan du gör ett val så tänk på fördelarna respektive nackdelarna med att låta plugget åt sidan. Du behöver inspiration just nu, och det kanske vore bra om du kolla igenom alla utbildningar för att se något passande. Du har väldigt bra betyg som kan ta dig långt. Läste i någon tråd att du vill starta ett företag, alltså att vara entreprenör, då kanske du tänker på vad för företag du skulle vilja ha. Det kanske är för tidigt att tänka på det men du behöver inspiration som sagt. Kanske vill du ha ett företag som arrangerar flygresor? Något som får dig att känna dig hemma. Jag har inte de bästa tipsen tyvärr, önskar dig dock all lycka till!
Senast redigerat av MattePluggis (2015-06-22 15:51)
Du är smart -
- Faabz
- Medlem
- Registrerad: 2013-07-12
Om du vill hitta en utbildning som du tror passar dig kan du börja med att skriva ner saker som du tycker är roliga och sedan sammanställa dem till någon liknande utbildning. Och om du också vill så kan du plugga utomlands, dvs uppleva resten av världen samtidigt som du pluggar? .
Trivsel/Intresse>Lön/Utbildningsnivå.
Men ja, sabbatsår borde du ta och medans du gör det kan du försöka lista ut vad du vill göra .
Senast redigerat av Faabz (2015-06-22 15:44)
Jag har inga drömmar, endast mål.
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
Mitt förslag är att du utbildar dig till reseledare; då får du användning för dina betyg och får dessutom tillfälle att se alla hörn av vår värld och uppleva häftiga saker.
- Godzilla
- Medlem
- Registrerad: 2014-01-23
Hej! Hur går det nudå har du sökt något?