Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Naturlinjen

matte4life123
Avstängd

Registrerad: 2016-07-03

Naturlinjen

Hej:

Mitt dröm och mål är att bli läkare (eller något annat bra) jag vill kunna välja yrke när jag blir stor. Därför bör jag välja naturlinjen nästa år (börjar 9:an efter sommarlovet). Jag tror att jag kommer in på linjen, då medelvärdet av dem som blev antagna (ca. 60 st) var 295. Jag gick ut 8:an med 300 i merit, och hoppas på minst 315 när jag ska ansöka till naturlinjen.

Dock är jag väldigt förvirrad över lite olika saker och har tänkt på dem ett tag.

Fråga 1:

Kommer 9:an vara svårare en 8:an? och stämmer det att nationella proven ligger på en C-nivå i svårighet?

Fråga 2:

Jag gillar matte/NO, MEN svenska och engelska är inte mina starkaste sidor. Kommer dessa vara mycket svårare i gymnasiet, (föreställer mig alltid att man sitter vid datorn och ska skriva en engelska uppsats på 10 sidor eller en lång novell på svenska på 10 sidor). Så hur är det, blir det ett stort hopp från 9:an till naturlinjen.

Fråga 3:

Är det något jag kan tänka på nu, som gör att det underlättar för mig i gymnasiet, typ hur jag kan bli bättre på de språk-orienterade ämnena?

Fråga 4:

Och till sist vad tycker ni om mina betyg (meritvärdet)

Skulle bli väldigt tacksam för hjälp, då jag har funderat på detta från och med att sommarlovet börjat.

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

Re: Naturlinjen

Fråga 1:

De nationella proven är rättvisa. Om du är en A-elev får du goda möjligheter att visa A-nivå men även folk som fått E tidigare kan skrälla och få A. Men även folk som fått A innan kan misslyckas och få E. Det beror på hur snälla prov din lärare gjort innan. Men om du är duktig är de lätta.

Fråga 2:
Ja det är ett stort hopp i svenska. Engelska fortsätter på samma sätt ungefär och de nationella proven på gymnasiet liknar 9:ans nationella fast de ökar i svårighetsgrad.

Fråga 3:
Ett tips är exempelvis att det heter "min" dröm wink (Säger det med glimten i ögat, men om man tar bort onödiga språkfel kan en text bli mycket bättre). Lär dig hur man skriver en levande text, läs artiklar från exempelvis Aftonbladet Många av artiklarna är skrivna på sätt som gör att de blir mer  levande, med liknelser och metaforer exempelvis. Detta lär dig du dig av att läsa vanliga skönlitterära böcker också.

Fråga 4:
Bra! Jag hade liknande betyg i 8:an och mina betyg nu på gymnasiet räcker till läkarlinjen om jag fortsätter på samma sätt sista året.

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

matte4life123
Avstängd

Luft skrev:

Fråga 1:

De nationella proven är rättvisa. Om du är en A-elev får du goda möjligheter att visa A-nivå men även folk som fått E tidigare kan skrälla och få A. Men även folk som fått A innan kan misslyckas och få E. Det beror på hur snälla prov din lärare gjort innan. Men om du är duktig är de lätta.

Fråga 2:
Ja det är ett stort hopp i svenska. Engelska fortsätter på samma sätt ungefär och de nationella proven på gymnasiet liknar 9:ans nationella fast de ökar i svårighetsgrad.

Fråga 3:
Ett tips är exempelvis att det heter "min" dröm wink (Säger det med glimten i ögat, men om man tar bort onödiga språkfel kan en text bli mycket bättre). Lär dig hur man skriver en levande text, läs artiklar från exempelvis Aftonbladet Många av artiklarna är skrivna på sätt som gör att de blir mer  levande, med liknelser och metaforer exempelvis. Detta lär dig du dig av att läsa vanliga skönlitterära böcker också.

Fråga 4:
Bra! Jag hade liknande betyg i 8:an och mina betyg nu på gymnasiet räcker till läkarlinjen om jag fortsätter på samma sätt sista året.

Okej, tack.

En fråga bara, dina betyg räcker ju till läkarlinjen, måste man ha A i alla ämnen?

Luft
Medlem

För att plugga läkarlinjen på Karolinska, med stor sannolikhet. Det varierar.

Kapalua
Medlem

Registrerad: 2016-06-16

matte4life123 skrev:

Luft skrev:

Fråga 1:

Fråga 2:

Fråga 3:

Fråga 4:

Okej, tack.

En fråga bara, dina betyg räcker ju till läkarlinjen, måste man ha A i alla ämnen?

Nej, Linköpings universitet hade lägst antagningspoäng till läkarprogrammet till hösten, då behövde man 21,78 av 22,5. Det är lättare att komma in till våren. Det betyder att du kan ha ca 6-7 B och resten A, givet att du har full merit (du kan ha fler B än så om du söker till vårterminen) smile

Dina betyg är förresten väldigt bra, i åttan hade jag 262,5/320 och gick ut nian med 310/320!

matte4life123
Avstängd

Kapalua skrev:

matte4life123 skrev:

Luft skrev:

Fråga 1:

Fråga 2:

Fråga 3:

Fråga 4:

Okej, tack.

Nej, Linköpings universitet hade lägst antagningspoäng till läkarprogrammet till hösten, då behövde man 21,78 av 22,5. Det är lättare att komma in till våren. Det betyder att du kan ha ca 6-7 B och resten A, givet att du har full merit (du kan ha fler B än så om du söker till vårterminen) smile

Dina betyg är förresten väldigt bra, i åttan hade jag 262,5/320 och gick ut nian med 310/320!

Jag har tänkt att gå en läkarhögskola i Stockholm, måste jag då ha högsta betyg i alla ämnen + högskoleprovet?

Hur många ämnen finns det på naturlinjen?

Luft
Medlem

Kapalua skrev:

matte4life123 skrev:

Luft skrev:

Fråga 1:

Fråga 2:

Fråga 3:

Fråga 4:

Okej, tack.

Tekniskt sätt är 21,78 mer än A i alla ämnen då det resulterar i 20,0 men det beror på ifall man väljer till meritkurser osv tongue

22,5 är max, om man får A i allt + att man valt meritkurser såsom extra engelska/moderna språk eller matematik

Kapalua
Medlem

Registrerad: 2016-06-16

matte4life123 skrev:

Kapalua skrev:

matte4life123 skrev:

Okej, tack.

Jag har tänkt att gå en läkarhögskola i Stockholm, måste jag då ha högsta betyg i alla ämnen + högskoleprovet?

Karolinska var 22,29 betyg och 1,85 HP till hösten och 21,77 och 1,80 HP till våren. Du behöver inte både bra HP och bra betyg. Normalt läser man 24 ämnen på natur.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

matte4life123 skrev:

Hej:
Fråga 1:

Kommer 9:an vara svårare en 8:an? och stämmer det att nationella proven ligger på en C-nivå i svårighet?

Fråga 2:

Jag gillar matte/NO, MEN svenska och engelska är inte mina starkaste sidor. Kommer dessa vara mycket svårare i gymnasiet, (föreställer mig alltid att man sitter vid datorn och ska skriva en engelska uppsats på 10 sidor eller en lång novell på svenska på 10 sidor). Så hur är det, blir det ett stort hopp från 9:an till naturlinjen.

Fråga 3:

Är det något jag kan tänka på nu, som gör att det underlättar för mig i gymnasiet, typ hur jag kan bli bättre på de språk-orienterade ämnena?

Fråga 4:

Fråga 1:
Ja, till viss del växlar svårighetsgraden alltid upp när du går upp i årskurserna men det är för de flesta ingen "WOW jag hade ingen aning jag drunknar i plugg och förstår ingenting"-förändring. Häng med från början så kommer det nog att gå bra.

Fråga 2:
Engelska 5 är inte särskilt svårt, enligt min upplevelse är Engelska 6 något jobbigare men främst för att det är lite mer att göra. Engelska 7 ska enligt många vara väldigt svår, men jag har inte läst den kursen så jag kan endast uttala mig baserat på vad lärare och elever sagt om kursen. Kurserna i svenska är svårare på ett sätt, det är tyngre arbeten men lärarna brukar gå igenom hur du ska göra uppgifterna innan du gör dem. Annars finns det alltid genomgångar på nätet som förklarar hur till exempel en vetenskaplig rapport ska skrivas. Du behöver väldigt sällan skriva tio sidor långa uppsatser, de jag brukar behöva skriva varierar från en till fem eller sex sidor, där de flesta uppsatser faller inom två till tre sidor.

Fråga 3:
Läs mycket böcker, skriv upp orden du inte förstår och om du har tid får du gärna skriva upp sammanhanget också. Nöt sedan in de orden. Om du kan lära dig fem ord per dag är det mer än 1800 ord vid årets slut. Släng in orden i ditt vardagliga tal när det passar. Försök att lära dig växla snabbt mellan slang och mer officiellt språk, så att inte informellt språk blöder in i det formella lika ofta.

Fråga 4:
Dina betyg ser mycket bra ut!

Allmänna tips om gymnasiet: Gymnasiet är väldigt annorlunda när det kommer till att ta eget ansvar, det beror självklart på hur mycket ansvar du behövt ta i grundskolan men helt plötsligt ska du planera din tid själv; du ska hinna äta, träna, träffa kompisar och vila och dessutom få bra betyg. Det går absolut, men det kräver mer av en. Öva på att ta ansvar och planera, till exempel genom att planera att du ska laga middag hemma en dag i veckan, vattna blommorna, städa på rummet, diska och släng in lite andra aktiviteter du också behöver göra. Gör sedan en planering över veckan som beskriver när du ska göra vad och följ sedan den.

Det kommer att gå bra!

Senast redigerat av Eelluuxx (2016-07-03 14:21)

turpin
Medlem

Registrerad: 2014-12-04

matte4life123 skrev:

Fråga 1:

Fråga 2:

Fråga 3:

Fråga 4:

Skulle bli väldigt tacksam för hjälp, då jag har funderat på detta från och med att sommarlovet börjat.

1: Nja, jag upplevde inte någon större skillnad mer än att klasskompisarna började få upp ögonen för gymnasiet och betyg.

2: Svar JA, fast jag har fått en fantastiskt bra swe/eng-lärare som kräver väldigt mycket av oss elever(dock dömer hon väldigt rättvist). Jag gick ut med ett A i svenska (fick B på NP men fjäskade kanske lite för läraren heh) och fick ett (starkt) C i svenska 1. I engelskan gick jag ut med ett starkt B när jag slutade nian, var endast något enstaka poäng från ett A på NP. I Engelska 5 fick jag ett väldigt svagt B. Så gott som alla i min klass är överens om att framförallt Svenskan men även Engelskan är de svåraste lektionerna på hela veckan wink

3: Om du, som jag, har väldigt lätt för matte och redan är garanterad ett A så försök släpp matten lite. Matte 1c är så pass mycket repetition av nians matte och är enligt mig väldigt lätt så därför behöver du inte känna att du ska "förbereda dig" inför gymnasiematten. Om du inte vill börja med 2c, men det känner jag är lite overkill. Istället ska du fokusera på språkämnena, svenska, engelska och b-språket. Språkkurserna är ju faktiskt 600-800 poäng av programmet. Läs böcker, plugga extra glosor, ansträng dig lite extra inom de ämnena osvosv.

4: Ser bra ut! Niondeklassare är ofta väldigt meritfixerade, vet inte om det är för att det kanske är högre konkurrens om programmen i större städer men de flesta naturprogrammen häromkring har intagning på typ 230 poäng? Men om du vill komma in på en populär skola i en stor stad så behöver du nog 300+ poäng.

Förresten, älskar ditt användarnamn haha!!

/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm smile

Luft
Medlem

Kapalua skrev:

matte4life123 skrev:

Kapalua skrev:

Karolinska var 22,29 betyg och 1,85 HP till hösten och 21,77 och 1,80 HP till våren. Du behöver inte både bra HP och bra betyg. Normalt läser man 24 ämnen på natur.

Man läser aldrig 24 ämnen, däremot läser man 24 olika kurser. T.ex är Svenska 1,2,3. 3 st olika kurser men Svenska är ett ämne.

matte4life123
Avstängd

Okej, hur ska jag tacka er för alla era tydliga och hjälpsamma svar!!

Men har bara 2 frågor till, har ni några tips till mig på hur jag kan förbättra svenska och engelska betygen, få de till A samtidigt som jag kan bekanta mig med hur de kommer att se ut i gymnasiet, så att det inte kommer som en chock.
-----------------------
I svenskan är det nog skrivdelen som behöver förbättras mest.
I engelskan är det oxå skrivdelen men även uttalandet.
----------------------------------
Vad gör man för sorts arbeten u svenskan och engelskan i gymnasiet, skriver man noveller/berättelser eller kanske artiklar eller rapporter/uppsatser??

Luft
Medlem

Analyser. Typ du läser en bok eller dikt eller låttext och analyserar är ganska vanligt i bådadera.

Eelluuxx
Medlem

matte4life123 skrev:

Okej, hur ska jag tacka er för alla era tydliga och hjälpsamma svar!!

Men har bara 2 frågor till, har ni några tips till mig på hur jag kan förbättra svenska och engelska betygen, få de till A samtidigt som jag kan bekanta mig med hur de kommer att se ut i gymnasiet, så att det inte kommer som en chock.
-----------------------
I svenskan är det nog skrivdelen som behöver förbättras mest.
I engelskan är det oxå skrivdelen men även uttalandet.
----------------------------------
Vad gör man för sorts arbeten u svenskan och engelskan i gymnasiet, skriver man noveller/berättelser eller kanske artiklar eller rapporter/uppsatser??

Svenska: Läs många olika typer av texter så att du får en känsla för vad som är typiskt för olika texter. Ställ egna frågor (alternativt leta efter instuderingsfrågor på nätet), t.ex: Hur skiljer sig språket i en ledare och en krönika? Hur är en argumenterande text uppbyggd? Och liknande frågor.

Engelska: Uttalet kan du förbättra genom att höra mycket talad engelska samtidigt som du läser engelska undertexter, väldigt många videoklipp på youtube har riktigt bra undertexter och då kan du spola fram och tillbaka.

matte4life123
Avstängd

Okej, så om jag fortsätter som nu, har ganska bra betyg B i engelska och svenska, A i matte…… Tror ni jag klarar att få typ A i alla ämnen?
Det borde väl inte bli jättesvårt om jag fortsätter som jag gör och använder mig av rätt/effektiv studieteknik?

turpin
Medlem

Registrerad: 2014-12-04

matte4life123 skrev:

Okej, så om jag fortsätter som nu, har ganska bra betyg B i engelska och svenska, A i matte…… Tror ni jag klarar att få typ A i alla ämnen?
Det borde väl inte bli jättesvårt om jag fortsätter som jag gör och använder mig av rätt/effektiv studieteknik?

Jag sänkte mig ett betygssnäpp i flera ämnen (trots en hel del plugg) så de ämnen som du känner att du ligger på C-B nivå får du lägga ner en hel del tid på för att kunna få ett A i gymnasiet smile

/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm smile

matte4life123
Avstängd

turpin skrev:

matte4life123 skrev:

Jag sänkte mig ett betygssnäpp i flera ämnen (trots en hel del plugg) så de ämnen som du känner att du ligger på C-B nivå får du lägga ner en hel del tid på för att kunna få ett A i gymnasiet smile

Okej, så måste plugga mycket på dessa ämnen redan nu. Ska läsa böcker på engelska och se på videor eller nåt för att förbättra hörförståelsen.

Fler tips?

Eelluuxx
Medlem

matte4life123 skrev:

turpin skrev:

matte4life123 skrev:

Okej, så måste plugga mycket på dessa ämnen redan nu. Ska läsa böcker på engelska och se på videor eller nåt för att förbättra hörförståelsen.

Fler tips?

Prata mycket engelska i skolan! Om man inleder på engelska brukar de flesta svara och vips så är man igång. Det kan ta några tillfällen innan det börjar kännas naturligt att diskutera vardagslivet på engelska men du vänjer dig och det är grym träning!

matte4life123
Avstängd

WOW, alltså tack för alla era tips!!!!

Är vääldigt tacksam för allas hjälpsamma tips och tydliga svar på mina frågor, TACK!!!

bonzoleum
Medlem

Registrerad: 2016-06-06

Bra att du förbereder dig inför gymnasiet, men överansträng dig inte innan du ens börjat så att du inte blir helt utmattad innan du börjar ettan. Jag slappade mig genom sjuan och åttan med dryga 220 poäng, drog upp mig 50 poäng på en termin för att jag behövde komma in på natur.

Sidfot