Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
Studentlägenhet
- Boypure
- Medlem
- Registrerad: 2011-03-05
Studentlägenhet
Hej!
Verkar inte som att jag kommer kunna komma in i KI till hösten med mina 22,05. Så det blir Linköping.
Anledningen till att jag vill komma in i KI är just att slippa flytta hemifrån. Jag bor i Södertälje och en pendling till Stockholm tar inte så lång tid. Hur pendlingen ser ut till Linköping från Södertälje har jag ingen susning om. Observera alltså att jag struntar i vilken skola jag kommer in i utöver ovannämnd anledning; tydligen ska läkarlinjen t.o.m. vara bättre i Linköping än i KI. Men det är inte viktigt.
Viktigast är just det här med lägenheter. När bör jag fundera på att köpa ett? Jag står redan i kö och ansamlar poäng i Linköping. Men när bör jag, ni vet, köpa...?
Jag tänkte att jag struntar i det helt och hållet nu, även när terminen då börjar. Jag får stå ut med att pendla ett tag, och märker jag att detta inte håller i längden först då börjar jag söka efter lägenhet.
Vad säger ni om det?
Tack!
Vill verkligen koppla av nu under lovet och inte tänka på det här överhuvudtaget. Så känns skönt att få ha skrivit detta inlägg så man vet vad man bör göra
It's not that I'm so smart, it's just that I stay with problems longer.
- SeriousSquid
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-17
Re: Studentlägenhet
Köpa?
Om du menar acceptera ett erbjudande om ett hyreskontrakt så i praktiken i samma stund som en får ett. Om en inte är nöjd med läget eller hyran man man flytta till något annat lite senare. Är du någorlunda säker på att du kommer in så kan du i praktiken preliminärt acceptera erbjudanden innan du fått antagningsbeskedet då du ändå inte kan skriva på något kontrakt innan du fått det
Att ha ögonen öppna för att vara inneboende hos någon eller hyra i andra hand kan dock vara nödvändigt då risken alltid finns att man inte får något i tid till termindsstart.
Om du istället menar att köpa ett svartkontrakt eller köpa en bostadsrätt så är den frågan helt och hållet beroende på hur mycket pengar du har.
Att pendla är naturligtvis en korttidslösning men blir tråkigt studiesocialt när en inte kan hänga på introduktionsfesterna till 00:00 utan måste ta tåget hem redan 18 och dessutom är priset på en månadsbiljett ju är jämförbart med om än kanske inte hela hyran för en studentlägenhet så i alla fall mer än hälften av hyran för en studentetta.
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."
- Staring
- Medlem
- Registrerad: 2016-03-09
Har du inte några vänner som ska plugga där som kanske redan har skaffat bostad?
- sneagel
- F.d. moderator
- Registrerad: 2008-02-29
Antar att du menar att du står i kö hos Studentbostäder (om inte, ställ dig i kö direkt). Där köper man inte utan hyr. Du kan acceptera ett erbjudande först när du fått antagningsbeskedet så det är ingen idé att intresseanmäla lägenheter/korridorer innan dess.
- Sebelino
- Medlem
- Registrerad: 2009-12-20
-> Högskoleforumet?
Boypure skrev:
Jag tänkte att jag struntar i det helt och hållet nu, även när terminen då börjar. Jag får stå ut med att pendla ett tag, och märker jag att detta inte håller i längden först då börjar jag söka efter lägenhet.
Ser ut som att det tar 1-2 timmar att pendla därifrån till Linköping:
https://www.google.se/search?biw=1534&a … 07FMBLytRA
vilket är en hel del men så värst illa är det inte. Jag har 1 timmes resväg till KTH och har vant mig vid det. Du kan likt mig använda tiden på tåget åt att plugga eller lyssna på nå'n lärorik ljudbok. Jag vet inte hur det funkar med SJ men det borde väl finnas alternativ för att köpa års-/månadskort med student-/ungdomsrabatt.
Blir du trött på att pendla men inte till den grad att du vill hyra kan du kanske ta användning av kontaktnätet du bygger upp i Linköping, som Staring var lite inne på. Min syrra går på KTH och brukar övernatta i pojkvännens lägenhet. Så mitt råd är att du illa kvickt skaffar dig en flickvän i Linköping som du socialt manipulerar till att uppfylla dina egentliga lömska intentioner.
Smått off topic: Grattis på 22.05! Även fast du inte kommer in på KI så har du iaf många fler möjligheter öppna än vad jag hade, med den poängen. Ser ut som att du verkligen beslöt dig för att satsa hårt på plugget ända sedan dagarna du brukade ställa mig mattefrågor om bl.a. comic böker.
A scientist builds in order to learn; an engineer learns in order to build. -- Fred Brooks
Experimentiellt Chrome-tillägg för Pluggakuten för att rendera otaggade matteuttryck med MathJax.