Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

ta intensivkurs för körkort, ingen tidigare körvana??

bonespwr
Medlem

Registrerad: 2010-02-21

ta intensivkurs för körkort, ingen tidigare körvana??

Nu är det så att jag vill ta körkort den här sommaren. Har inte möjlighet till privat övningskörning och kan tillägga att jag aldrig satt mig bakom en ratt. Nu undrar jag hur jag ska göra, ska jag börja ta enstaka lektioner på en trafikskola för att lära mig grunderna och sen satsa på intensivkurs i slutet av sommaren?? eller är det möjligt att ta körkort genom intensivkurs a 23 h trots att jag aldrig kört innan??

är student och jag tror inte att jag kommer klara av att övningsköra vid sidan av studierna med tanke på att jag pendlar mkt varje vecka sad Finns det några här som försökt sig på att ta körkort genom att ta intensivkurs? och hur var det?

SeriousSquid
Medlem

Registrerad: 2010-05-17

Re: ta intensivkurs för körkort, ingen tidigare körvana??

Jag är väldigt skeptisk. Min erfarenhet med att gå en intensivkurs (~12h) inför uppkörnig var jättepositiv och slätade ut många detaljer såsom spegelrutiner, fickparkering, vända på landsväg osv men då hade jag ändå 5 år av till-och-från-privatövningskörning i ryggen.
Det jag känner från den visserligen onödigt utdragna processen är att det tar mer än ganska många timmar bara att utveckla trygghet i körningen, både i att göra saker automatiskt så som att koppla armrörelse till bilrörelse, men också heller inte känna att det är läskigt göra saker som att  att köra upp på en motorväg.

Någon som kört upp utan privat övningskörning kan ge bättre vägledning än jag kring hur du bör företa dig saker men jag skulle i alla fall rekommendera att du har i alla fall några timmar körvana om det så bara är att köra runt på en tom parkeringsplats innan du gör intensivkurser.

"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."

Sidfot