Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Boktips

turpin
Medlem

Registrerad: 2014-12-04

Boktips

Hejsan!

Min bror och jag söker boktips, han är 13 och jag 17. Jag behöver läsa mer på engelska så vi tänkte att vi kunde läsa samma bok men att han läser på svenska och jag på engelska. Han har inget läsintresse så nu har han mer eller mindre blivit tvingad till att läsa några böcker i sommar, så därför behöver han läsa riktigt bra böcker så att han inte tycker att det blir för tråkigt. Så har ni tips på böcker som kan passa en kille på 13 år och som även finns på engelska? Jag har läst Harry Potter-böckerna ett antal gånger på svenska (och älskar dem!) , men jag har hört att de är väldigt svåra på engelska. Annars är det en väldigt passande serie enligt mig men jag tänkte kolla här om ni har andra boktips?

Böckernas språk ska också passa mig hyfsat, jag får nog B i eng 5 och ska läsa eng 6 i höst.

Tacksam för svar! smile

/ 16 år och tokälskar matte
släng gärna iväg ett pm smile

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: Boktips

Vilken genre tänker du dig? Ska det vara en ungdomsbok inom genren eller är det tillräckligt om språket är på en passande nivå? smile

turpin
Medlem

Eelluuxx skrev:

Vilken genre tänker du dig? Ska det vara en ungdomsbok inom genren eller är det tillräckligt om språket är på en passande nivå? smile

Jag vet inte riktigt vilket genre jag har tänkt mig men han är ett stort fan av Star Wars så lite fantasy/action tror jag att han skulle tycka om? Det måste nog vara en ungdomsbok, den ska inte vara allt för krånglig och invecklad då han tycker att det är ganska segt att läsa. Jag är dock inte så kräsen utan jag läser det mesta smile

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Rekommenderar varmt Miss Peregrine's home for Peculiar Children av Ransom Riggs. Inte exakt fantasy, men absolut ingen tråkig trilogi heller. smile

matteblatte
Medlem

Registrerad: 2014-12-24

Bibeln!

världenslängstadvärg
Medlem

Registrerad: 2014-01-26

Tycker inte att den var vidare bra. Läste den dock på svenska. Den Var bra i början men tappade sedan helt i realism och blev bara överdriven på alla sätt och vis. Kärleken mellan huvudpersonerna var så absurd att den knappt skulle tillåtas i flashbacks allra mörkaste kategorier.

Rekommender istället Anthony Horowitz remake av Sherlock Holmes, Moriarty.

Senast redigerat av världenslängstadvärg (2016-05-30 14:24)

"Men balrogen måste ändå vara ett resultat av flera generationers inavel om han ska föreställa samma ras som gandalf. Eller tvärtom?"

Luft
Medlem

Registrerad: 2014-09-18

matteblatte skrev:

Bibeln!

Haha vafan har du gått och blivit religiös

A complicated thing is just a bunch of simple things put together.

turpin
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla upp dem! Fast Bibeln tror jag inte är så aktuell nu haha wink

Senast redigerat av turpin (2016-06-03 15:22)

oggih
F.d. moderator

Registrerad: 2008-02-29

Harry Potter är inte sådär våldsamt svåra på engelska, särskilt inte om man redan har läst dem på svenska. Så det tycker jag definitivt ska prova smile

Svarar inte på uppgiftsfrågor via PM.
Naturvetenskap.org, gratis information inom matematik, fysik, kemi och biologi.
För högstadie-/gymnasieelever: sommarforskning och vetenskapstävlingar.

Russell
Moderator

Registrerad: 2013-08-22

Jag tänkte nu totalhypea en bokserie som jag själv inte har läst men är tvärsäker på att jag skulle gilla om jag läste den:

Om du inte har något emot att läsa på engelska och gillar Harry Potter så måste jag rekommendera Eliezer Yudkowsky's Harry Potter and the Methods of Rationality. Det är en väldigt omtyckt (och avslutad!) fanfiction som består av sex böcker på totalt typ 2000 sidor. På fanfiction.net har den ca 32000 recensioner, vilket är överlägset mest av all HP-fanfiction, och jag har hört folk på olika håll som tycker att Yudkowskys serie är lika bra som originalböckerna. :p

Yudkowsky är en himla klippsk figur som bland annat är mannen bakom en av de kändare "rationalitets"-bloggarna, Less wrong. Hans Harry Potter-fanfic går i stora drag ut på att Harry är en vetenskaplig skeptiker med upplysningsideal som använder sina bästa rationella metoder för att förstå den magiska värld han kommer till på Hogwarts, och det är inte så mycket en kamp mellan gott och ont som mellan kunskap och okunskap.

Här finns hela serien som pdf, epub, mobi och html: Harry Potter and the Methods of Rationality.

The road to wisdom?—Well, it's plain and simple to express:
Err and err and err again, but less and less and less.

Sidfot