Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Irakkonflikten uppsats (sam 1b)

yesyouknowme
Medlem

Registrerad: 2014-03-12

Irakkonflikten uppsats (sam 1b)

Hej jag har en gymnasiearbete liknande arbete där jag ska ta reda på orsakerna till hur irakkonflikten uppstod. Jag har två frågor.
1. I analys delen, hur ska man analysera utan att ha egna åsikter? Jag började med att skriva allt som har hänt från 1900-talet till idag men det känns som att jag missuppfattade allt.
2. Om man hittar olika information i 2 böcker, hur ska man då göra?

KaptenKrok
Medlem

Registrerad: 2012-10-08

Re: Irakkonflikten uppsats (sam 1b)

Att analysera saken utan att skriva om egna åsikter handlar väl om att skriva fakta; alltså vad som har hänt och varför det har hänt utifrån den fakta som finns tillgänglig. Sen vad som är sant och ej är ju inte så lätt att veta. När invasionen skedde sa USA själva i TV att anledningen är ar att Irak har massförstörelsevapen etc. Detta avfärdade Saddam (det finns intervjuer med Saddam på Youtube från innan invasionen där han förklarar att Irak inte har massförstörelsevapen), men uppenbarligen trodde inte USA på detta eftersom dem ändå invaderade. Det finns väldigt mycket kritik mot USA nu i efterhand som handlar om att dem invaderade Irak på för lösa grunder. De enda vapnen i kategorin "hemska vapen" som hittades var de kemiska vapen som USA själva hade gett Irak att använda mot Iran under Iran-Irak-kriget på 80-talet.

Sidfot