Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Spanska muntligt orättvist

Idalarasson
Medlem

Registrerad: 2013-09-24

Spanska muntligt orättvist

Hej ska ha spanska muntligt imorgon och har hört lite vad som kommer komma från vänner. Och vad jag lade märke till är att en del klasser har det framför läraren medan andra får göra det hemma genom att filma sig själva och skicka in till läraren , vilket jag tycker är orättvist. Vad tucker ni?

sprite111
Medlem

Registrerad: 2011-02-08

Re: Spanska muntligt orättvist

Måste nog vara en tagning. Alltså inga klipp. Får man klippa och redigera så är det orättvist. Annars ska det inte va någon skillnad. Eller, ja, det kanske är skönare att få göra det hemma och mindre nervöst än att göra det framför läraren och klassen osv.

Är det ett muntligt nationellt prov i spanska? Isf borde alla ha samma villkor. Alltså antingen filmar alla eller så står det framför läraren. (Självklart finns undantagsfall).

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann

Idalarasson
Medlem

sprite111 skrev:

Måste nog vara en tagning. Alltså inga klipp. Får man klippa och redigera så är det orättvist. Annars ska det inte va någon skillnad. Eller, ja, det kanske är skönare att få göra det hemma och mindre nervöst än att göra det framför läraren och klassen osv.

Är det ett muntligt nationellt prov i spanska? Isf borde alla ha samma villkor. Alltså antingen filmar alla eller så står det framför läraren. (Självklart finns undantagsfall).

Det är ett nationellt prov och det är en hel klass som ska filma sig själva imorgon. Jag som blir så nervös skulle hellre filma mig själv och skicka till läraren.

Senast redigerat av Idalarasson (2016-06-01 01:35)

sprite111
Medlem

Undra om man får skriva den skriftliga delen av nationella prov hemma också...
Nationella provet är ju till för att mäta kunskapen bland elever i en viss kurs. Då måste ju omständigheterna vara lika för alla, kan jag tycka. Helt klart orättvist. Fråga läraren om inte ni (de som vill), kanske, kan spela in det också.

Men försök öva på dit tal och förbered dig så fixar du det.
Kom ihåg att varken elever eller lärare bryr sig om du råkar säga fel eller något.

Senast redigerat av sprite111 (2016-06-01 01:49)

Anyone who considers arithmetical methods of producing random digits is, of course, in a state of sin.
//John von Neumann

Idalarasson
Medlem

sprite111 skrev:

Undra om man får skriva den skriftliga delen av nationella prov hemma också...
Nationella provet är ju till för att mäta kunskapen bland elever i en viss kurs. Då måste ju omständigheterna vara lika för alla, kan jag tycka. Helt klart orättvist. Fråga läraren om inte ni (de som vill), kanske, kan spela in det också.

Men försök öva på dit tal och förbered dig så fixar du det.
Kom ihåg att varken elever eller lärare bryr sig om du råkar säga fel eller något.

Tack så mycket. Ja men det är svårt förbereda sig eftersom att om man har det inför läraren så kan man inte förbereda sig då det ska bli en slags diskussion och inte ett tal. Jag kommer endast vara med 3 andra från klassen och man får endast 5 minuter förberedningstid att fundera på vad man ska säga.

sprite111
Medlem

Dom som inte har det framför läraren får inte dom ha någon diskussion?

Om du ska diskutera med de andra så kan du ju t.ex. ställa några frågor om ämnet som du faktiskt har. Kanske ge din syn i något. Berätta vad du tycker om ämnet. Lyssna på de andra och kanske ge några följd frågor.

Senast redigerat av sprite111 (2016-06-01 02:30)

//John von Neumann

Sidfot